Z kolei po lewej stronie wznosi się Srebrna Góra, na której stworzono rezerwat przyrody pod nazwą Segiet. Na wschodnim zboczu góry założono kopalnię dolomitu pod nazwą Blachówka. Obecnie kamieniołom objęty jest częściową ochroną i stanowi tzw. stanowisko dokumentacyjne „Blachówka” a cały ten teren objęty jest programem ochrony przyrody NATURA 2000. Krajobraz tego miejsca można zobaczyć pod hasłem Bytom z Natury Zielony. W południowej części byłej kopalni wybudowano całoroczne centrum narciarstwa i rekreacji - Dolomity-sportowa dolina.
Widok od strony kolejki
Natomiast pomiędzy tymi wzgórzami przebiega krajowa droga łącząca Bytom i Kołobrzeg - DK 11. Na najwyższym jej wzniesieniu jeszcze do niedawna były dwa szlabany. Co prawda nieużywane chyba od lat 80-tych. Wcześniej te szlabany służyły do wstrzymywania ruchu na tej trasie - w czasie wykonywania robót strzałowych w kamieniołomie, który widoczny jest po lewej stronie z drogi.
Po tablicy informacyjnej i barierach ochronnych nie pozostał nawet ślad.
Obecnie w kamieniołomie nie prowadzi się działalności górniczej już od lat 90-tych. Niemniej dalej to miejsce zwzudza zachwyt, podziw i strach. W najgłębszym miejscu kamieniołom sięga nawet ok. 60 metrów. Na dno wyrobiska prowadzi w zasadzie jedna droga od strony południowo-zachodniej. Można tu dotrzeć też od strony Bobrownik, ale jest to w pewnym stopniu niebezpieczne.
W głębi zabudowa Suchej Góry - dzielnicy Bytomia
Obszar ten bywa tez nazywany jako "Wielki Kanion Tarnogórski", gdyż ze względu na rozmiary to była kopalnia dolomitu osiąga powierzchnię ok. 45 ha.
Widoki z góry od strony Suchej Góry
Na jego obszarze spotyka się punkty widokowe, a nawet stanowisko dokumentacyjne przyrody utworzone w celu ochrony specyficznych form krajobrazu, zwierząt i roślinności. Aktualnie na terenie zdegradowanym i zmienionym przez człowieka obserwować można sukcesję naturalnej roślinności skałolubnej.
Schody nad torami SGKW
Karłowata roślinność w tym brzozy brodawkowate.
Tuż obok uszkodzonych schodków i spalonej tablicy informacyjnej przebiega linia kolei wąskotorowej, która przewozi w sezonie letnim pasażerów z Bytomia przez Tarnowskie Góry nad zalew Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Jest to najstarsza wąskotorowa kolej w Europie, a być może i na świecie. W ubiegłym roku we wrześniu obchodziła swoją 160-letnią rocznicę. Bytom - 160 lat Wąskotorówki
Natura powoli odbiera teren, który jej kiedyś zabrano. Ciekawe miejsce.
OdpowiedzUsuńSłuszna na racja .)
UsuńPrzepiękne miejsce - kamieniołomy zawsze wygladają tak majestatycznie...
OdpowiedzUsuńOj tak! Jeśli ktoś się na tym zna, wiele można przeczytać z historii ziemi. Pozdrawiam :)
UsuńWspaniała wycieczka po ciekawych miejscach,dzięki Twoim zdjęciom.Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńZapraszam częściej :)))
Usuńo! Kiedyś tam zupełnie przez przypadek trafiłam. Kamieniołomy są zawsze takie intrygujące:)
OdpowiedzUsuńMiejsce naprawdę ciekawe i dzikie :)
UsuńInteresujące miejsce, jak zresztą często to bywa w przypadku kamieniołomów. Pozdrowienia :)
OdpowiedzUsuńCiekawe i monumentalne ;)
UsuńPozdrawiam również :)
Piękne i dzikie miejsce. Znam takie szlabany na drodze. Gdy były odstrzały, nie można było tam wjechać. Na drogę czasem spadały kamienie.
OdpowiedzUsuńTu było podobnie ;)
UsuńWłaśnie zanim przeczytałam , od razu nasunęła mi wizja z Wielkim Kanionem :)
OdpowiedzUsuńPo latach te uskoki, zarosły i naturalnego wyglądu nabrały.
Pozdrawiam
Z dołu wygląda jeszcze bardziej imponująco, ale jeśli czas pozwoli pojadę tam jesienią lub zimą ;)
UsuńPozdrawiam :)))
Widać jak teren stopniowo zarasta i jest tam coraz więcej drzew.
OdpowiedzUsuńJak zawsze świetna wycieczka, piękne zdjęcia i niezwykłe miejsce :)
OdpowiedzUsuńDziękuje i pozdrawiam :)
UsuńOdwiedzając to miejsce warto zobaczyć również opuszczoną kopalnię(nie wiem czego), która znajduje się prawie na dnie przedmiotowego kamieniołomu. Wejście do niej nie jest zabezpieczone w żaden sposób ale po przejściu kilkunastu metrów ukośnym korytarzem dalszą wędrówkę uniemożliwia lustro wody. Latem jest tam zawsze przyjemny chłód. Pozdrawiam. Krzysztof.
OdpowiedzUsuń