Gdyby były pieniądze i więcej chętnych ludzi, to dorobek i tabor SGKW stanowił by wspaniałą spuściznę tego, co kiedyś na GKW jeździło. Już kiedyś wspomniałem o wagonie motorowym MBd1-281, na blogu w temacie: Bytom - 160 lat Kolejki Wąskotorowej który przechodził różne ewolucje, natomiast teraz przeszedł kolejną przemianę. Chciałbym również przytoczyć nieco jego historię.
Wygląd obecny MBd1-281
Dzisiejszy Bhd1 został zbudowany przez ZNTK Opole w 1953 r. Mógł pomieścić 38 pasażerów. Przystosowano 18 miejsc siedzących i 20 stojących. Od tego casu eksploatowany był przez ZKD Gdańsk. Zaś w 1965 r. przebudowano go na wagon motorowy w WMD Lisewo. 21.12.1965 r. trafił do ZKD Chełm. Od tej pory pracował na różnych stacjach, min: Werbkowicach, Karczmiskach i Hrubieszowie.
MBd1-281 - zdjęcie z 2013 r.
W 1987 r. przebudowano go na drezynę Dkd 603 w Werbkowicach. Z kolei w 1994 r. dokonano kolejnej zmiany. Z drezyny przebudowano go na wagon motorowy Mbd1-125. W 1999 r. trafił do Bytomia. Tutaj w warsztatach na Rozbarku został poddany naprawie i przekuto go z 750 mm. na tor 785 mm. W dn. 11.05.2005 r. został oddany do ruchu na GKW. Wagon motorowy miał być wykorzystywany do obsługi ruchu turystycznego na trasie podczas słabej pogody lub małej liczby podróżnych. Jednak nie był to czas zbytnio sprzyjający dla takich przedsięwzięć. Recesja, upadek zakładów pracy i masowe zwolnienia przyczyniły się do zubożenia społeczeństwa. Natomiast istnienie GKW niejednokrotnie stanęło pod znakiem zapylania - co będzie dalej z GKW?
Na zdjęciu poniżej widać odprowadzenie spalin i tłumik oraz zbiorniki na powietrze, które pokazuje, że zastosowano tu hamulce pneumatyczne.
Nie wiem jednak czy zastosowano tu silnik benzynowy czy wysokoprężny na olej napędowy?
W międzyczasie część dawnych torowisk rozebrano, część rozkradziono, część gdzieś bezpowrotnie zginęła. Na szczęście powstała grupa zapaleńców z Bytomia i okolicznych miast, która postanowiła, by we własnym zakresie wskrzesić kolejkę i odbudować zrujnowany i rozszabrowany tor. W końcu zarejestrowano stowarzyszenie SGKW, które zostało operatorem linii. Natomiast współwłaścicielami szlaku stały się gminy: Bytom, Tarnowskie Góry oraz Miasteczko. W maju 2005 roku Stowarzyszenie uzyskało wymaganą licencję na przewożenie osób. Możemy więc dziś podróżować dwudziestoczterokilometową trasą turystyczną na torach o rozstawie 785 milimetrów ze stacji: Bytom Wąskotorowy do stacji Miasteczko Śląskie i z powrotem. Być może na trasę kiedyś wyruszy również wagon motorowy MBd1-281? Ja mu tego życzę!!!
Lokomotywownia Bytom Karb Wąskotorowy
Skład 7 wagonów ciągnący przez Lxd2
Pociąg na stacji Dąbrowa Miejska
Strzała pędzi w kierunku Bytomia ;)
Źródła: www.gkw.pl
enkol.pl
Super ten wagonik wygląda! Pozdrawiam! ;)
OdpowiedzUsuńBrawa dla zapaleńców! Dobrze ze wspomniałeś o tym co działo się w latach 90-ych. Dla wielu to okres idealizowany, a prawda jest taka że był to czas ciężki dla ludzi i choćby takich urządzeń jak ten sympatyczny wagonik.
OdpowiedzUsuńExcellent goods from you, man. I've understand your
OdpowiedzUsuństuff previous to and you're just too fantastic. I actually like what you've acquired here, certainly like what you're saying and the way in which you say it.
You make it enjoyable and you still take care of to
keep it smart. I can't wait to read far more from you.
This is really a wonderful website.
Może faktycznie i ten wagon motorowy odzyska swój blask. Wszystkie wycieczki wąskotorówkami mają swój specyficzny urok. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News.
OdpowiedzUsuńDo you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to
get there! Thank you
What's up, this weekend is pleasant in support of me, for the reason that this moment i am reading
OdpowiedzUsuńthis enormous educational article here at my home.
I am sure this article has touched all the internet people,
OdpowiedzUsuńits really really good post on building up new weblog.
OdpowiedzUsuńعالی است مطلب تدوین یافته شده
توسط شما عدیده نیک نوشته شده است و من
مطمئن هستم که این پست از باب بی حد از
وبلاگ نویسان مرضی است
Widziałem ten wagon podczas Industriady, jeszcze pachniał świeżą farbą :)
OdpowiedzUsuńSuper relacja
OdpowiedzUsuń