Dla Bytomia to dodatkowa atrakcja. Na pierwszy rzut oka nie dostrzega się różnicy, ale ona jest i chciałbym o tym napisać. Kiedyś już wspominałem o bytomskiej atrakcji turystycznej jaką jest zabytkowa linia tramwajowa nr. 38., po której kursuje Tramwaj typu N wzdłuż ul. Piekarskiej. Od kilku miesięcy pojawił się na Piekarskiej inny tramwaj, obsługujący linię nr: 38. I nie wiadomo jak długo w Bytomiu pojeździ? Tramwaje Śląskie w porozumieniu z Bytomiem mają zamiar przebudować ulicę i torowisko, aby podróż na tym najkrótszym odcinku w Europie była bardziej dogodna dla osób starszych, które głownie korzystają z tramwaju. Zakres prac przewiduje dobudowę drugiego toru na krańcach trasy. Pojawią się też dodatkowe rozjazdy na skrzyżowaniach ul. Piekarskiej i Sądowej, a także ul. Sądowej i ul. Powstańców Warszawskich. Docelowo tramwaj ma jeździć aż do dworca PKP.
Tramwaj 4 N z zajezdni w Będzinie
Tramwaj 4 N z emblematem WPK ;)
Wstępnie Tramwaje Śląskie zapowiadały rozpoczęcie prac na ul. Piekarskiej na II kwartał 2018 r. Przesuniecie planu przebudowy opóźnia się z różnych przyczyn –- m.in. ze względu na inne trwające inwestycje w centrum Bytomia oraz ze względu na plany budżetowe miasta Bytom i spółki Tramwaje Śląskie. Chyba przetarg zostanie ogłoszony dopiero pod koniec tego roku, ale po przebudowie korzystanie z linii 38 ma być wygodniejsze – zakłada docelowe zwiększenie obsady tej linii do 2 pociągów, przy czym jeden miałby nadal być obsługiwany zabytkowym wagonem typu N, a drugi pojazdem niskopodłogowym. Nic, poczekamy zobaczymy. Puki co, to w tej chili zamiast rodzimych wagonów typu N jeździ gościnnie po Bytomiu tramwaj 4 N, który wcześniej kurował na linii nr 24 - między przystankami Sosnowiec Okrzei a Sosnowiec Ostrogórska przy Rondzie Gierka.
Wcześniej jednak przeszedł gruntowny remont i został przygotowany do przewozu ludzi. Dalej jednak dla podróżnych zachowano drewniane siedzenia, kasowniki starego typu robiące - jak przed laty - dziury w papierowych biletach i widok motorniczego kręcącego korbą. Tak jak przed laty, w lecie tramwaj jeździ też z otwartymi drzwiami, chociaż motorniczy zwraca uwagę, by były raczej zamknięte ;) Nowe elektroniczne kasowniki też są. Drzwi łatwiej się otwierają niż w bytomskich N-kach.
Na uwagę zasługują też inne fakty. Wagon typu 4N o numerze bocznym 1167, to pojazd wyprodukowany w 1957 roku w chorzowskim Konstalu. W zajezdni w Będzinie służył jako wagon liniowy do 1984 roku. Potem został przebudowany na gospodarczy, a w ostatnich latach odrestaurowany. W latach 1956-1957 w Konstalu wyprodukowano dziewięćdziesiąt takich wagonów. 4N to kolejna wersja popularnych tramwajów N produkowanych w latach 1948-1956. W stosunku do pierwotnej wersji wprowadzono dwuskrzydłowe drzwi, wydłużono pudło wagonu w dół, zakrywając częściowo podwozie i stopnie wejściowe, zmieniono układ siedzeń i wprowadzono nowe rozwiązania układu hamulcowego. Czyli nieco unowocześniony w stosunku do bytomskich wagonów typu N, o których wspominałem w wątku Bytom - zabytkowy tramwaj 38
Nastraszy wagon N z 954 z 1949
Nastraszy wagon N z 954 z 1949
Tramwaj 4 N wyprodukowany w 1957 r.
1118 z 1951 roku.1118 z 1951 roku.
Wagon typu N nr. - 1118 z 1951 roku.
Nasuwa się jednak pytanie, co się podziało z naszymi wagonami N? Czyżby poszły do renowacji lub przeglądu? A może na żyletki?
pl.wikipedia.org
dziennikzachodni.pl
U nas w Tarnowie też były marzenia restytucji tramwaju właśnie w formie atrakcji dla mieszkańców i turystów. Niestety, nie ma na to szansy.
OdpowiedzUsuńTo jest dobry pomysł i kierunek, by N pozostała na linii 38. I gdyby jeszcze zadbać o zabytkową zabudowę to by było super 👏
UsuńPozdrawiam serdecznie 😀
Bardzo ciekawe stare tramwaje.
OdpowiedzUsuńJednak najbardziej lubię tramwaje niskopodłogowe :)
Mają jeździć na zmianę.
OdpowiedzUsuńBlog pełen ciekawych informacji i pozytywnej energii. Warto tutaj zaglądać :)
OdpowiedzUsuńI am extremely impressed with your writing skills as well as with the
OdpowiedzUsuńlayout for your weblog. Is that this a paid subject
or did you modify it yourself? Anyway stay up the nice
quality writing, it's rare to peer a nice weblog like this
one nowadays..
Hi there it's me, I am also visiting this website on a regular basis, this web site is genuinely good and the people are truly sharing pleasant thoughts.
OdpowiedzUsuńIt's in fact very difficult in this busy life to listen news on TV, thus
OdpowiedzUsuńI simply use internet for that reason, and get the newest news.
Hello there! This article could not be written any better!
OdpowiedzUsuńLooking through this post reminds me of my previous roommate!
He constantly kept talking about this. I will send this
article to him. Pretty sure he will have
a very good read. Thanks for sharing!
Bardzo ciekawy wpis, u nas we Wrocławiu jest kilka zabytkowych tramwajów, ale coraz więcej tych starszych, ale mniej zabytkowych zostało już zastąpionych nowymi skodami...
OdpowiedzUsuńThank you, I have recently been searching for info about this subject for a while and yours is the greatest
OdpowiedzUsuńI've found out so far. However, what concerning the bottom line?
Are you positive in regards to the source?
Co jak co, ale takie tramwaje retro uwielbiam, zwłaszcza jak czasem jeżdżą po moim Krakowie ;) Pozdrawiam serdecznie! ;)
OdpowiedzUsuńIt's awesome for me to have a website, which
OdpowiedzUsuńis valuable designed for my knowledge. thanks admin
Its like you read my mind! You seem to know a
OdpowiedzUsuńlot about this, like you wrote the book in it or something.
I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but
instead of that, this is excellent blog. An excellent read.
I'll certainly be back.