Zanim będzie mowa o stacji kolejowej w Zbrosławicach warto co nieco wspomnieć o o historii powstania tego szlaku. Pociągi z Bytomia w kierunku Wrocławia zaczęły kursować już w 1880 roku, ale trasę do Brynka przez Wieszowę i Zbrosławice uruchomiono znacznie później, bo 7 października 1928 roku wraz z przekazaniem do użytku nowego dworca kolejowego w Mikulczycach i wtedy odbyło się otwarcie nowej linii kolejowej do Tworogu Brynka. Trasa od Mikulczyc do stacji Tworóg liczyła 25 km.
Przebieg Lini: Mikulczyce - Wieszowa - Kamieniec - Zbrosłwice - Miedary - Tworóg Brynek.
Fragment gazety Republika z 9.06.1931r.
Jeszcze przed wojną kursujące pociągi tą trasą cieszyły się dużym zainteresowaniem, o czym świadczy powyższa notatka w gazecie, że 11 wagonów się wykoleiło. I nic dziwnego, bo ludzie z okolicznych wsi często dojeżdżały tymi pociągami do zakładów pracy, których w okolicy Bytomia i Zabrza było naprawdę dużo.
Budynek dworca Mikulczyce. Niestety przejście na perony i budynek poczekalni z kasą biletową wyburzono.
Budynek stacyjny Mikulczyce w pełnej krasie (źródło - wikimapia) widziany od strony ulicy.
(źródło - wikimapia)
Aktualnie ostatnimi czynnymi torami jest bocznica do zakładów „Mostostal” oraz tor linii piaskowej KP „Kotlarnia”
Cały czas modernizowano ten szlak, ponieważ stanowił alternatywę dla obciążonego szlaku Chorzów Batory - Bytom - Tarnowskie góry. 31 grudnia 1979 roku zakończono elektryfikację odcinka Pyskowice – Zabrze Biskupice, natomiast w latach 1981-1982 położono między Mikulczycami a Brynkiem drugi tor i odcinek zelektryfikowano. Stacją węzłową Mikulczyce były aż do września roku 1994, kiedy to wstrzymano ruch pasażerski do Tworogu Brynka.
Głównym powodem zamknięcia stacji Mikulczyce była likwidacja przewozów osobowych Bytom – Pyskowice. Ostatni pociąg osobowy przejechał przez stację 31 maja 1996 roku. Ruch towarowy wstrzymano trzy lata później.
Kolejna stacja to Wieszowa - rampa od strony peronu.
Budynek dworca z magazynem. Bruk w niezmiennym stanie od momentu oddania do użytku.
Wejście do hali dworca minimalnie różni się od tego w Zbrosławicach lub Miedarach.
Wójt gminy Zbrosławice zabiega o to, by stowarzyszenie, które zajmuje się osobami niepełnosprawnymi, mogło stworzyć tu miejsce, w którym w ramach terapii osoby niepełnosprawne mogłyby opiekować się ulami. Jednak budynek dworca i pozostałe obiekty wymagają gruntownego remontu. Co ciekawe, na tym terenie funkcjonuje pasieka. Dlatego gdy gmina Zbrosławice przejmie od PKP ten obiekt, przekaże go ręce stowarzyszenia nad niepełnosprawnymi.
Szalet wykonany z ogromnym kunsztem. Szkoda, że podpał w ruinę.
Wieszowa - dom kolejarza. W tej chwili działa tu wspólnota mieszkaniowa. Stąd jedynie jeździ autobus 132 na trasie: Wieszowa dworzec PKP - Bytom PKP.
Obok stacji w Wieszowie królują teraz pszczoły ;)
Następna stacja na trasie to Kamieniec. Niestety nie było tu budynku stacji, ani nawet kasy biletowej. Pomimo, że przystanek był dwu-peronowy w późniejszym czasie nie było nawet wiaty peronowej.
Po 2,5 km w końcu docieramy do Zbrosławic.
Wiadukt kolejowy nad droga powiatową Wieszowa - Zbrosławice
Nawet szalet wybudowany z odpowiednim smakiem ;)
Nie wiem komu zależało, aby się trudzić i okna projektować owalne?
Fasada budynku stacyjnego od strony peronów.
Budynek stacji zaadaptowany jest na mieszkania dla byłych pracowników kolei.
Pozostałości po torowisku.
Budynek stacji widziany od strony peronów. |
W tej chwili podupadające budynki po kolejowe nabyła firma poligraficzna i sukcesywnie remontuje budynki.
Niemiecka robota ;)
Budynek dworcowy administruje wspólnota mieszkaniowa.
Tuż obok dworca na ul. Kolejowej pozostały dwa domy. (wielorodzinne kamienice) które były przygotowane dla kolejarzy.
Tuż przy budynkach znajdują się ogrody, z których pracownicy i mieszkańcy tych budynków, gdzie do dzisiaj oprawiają dla siebie warzywa.
Jeden z nich przeszedł remont i zatracił przedwojenny charakter.
Jeszcze jeden przykład zabudowy kolejowej, który pozostał przy ul. Wyzwolenia, a usytuowany był tuz przy przejeździe kolejowym na. ul Wyzwolenia od strony Ptakowic.
Warto jeszcze wspomnieć, że Zbrosławice oprócz dobrego położenia posiadają bogate dobra mineralne, które były wykorzystywane przed wojną. Dzisiaj niestety nie pozostał po nich żaden ślad, ale pozostały zdjęcia i nierówności w terenie, gdzie wapień był wydobywany i wypalany. Miejsce to znajduje się zaraz za dworcem po drugiej stronie torów.
Wapiennik, a w tle kościół widoczny po drugiej stronie Dramy. [Zdjęcie archiwalne z Foto Polska]
Drama i Zbrosławice przed wojną. [Zdjęcie archiwalne z Foto Polska]
Miejsce po byłych wapiennikach
Dolina i rów oprowadzający wodę od strony wapienników.
Ale to nie jedyne atrakcje Zbrosławic i okolicy. Opisywałem już pewne atuty i miejsca godne uwagi w temacie Zbrosławice - staw po byłej kopalni piasku oraz Zbrosławice zamek nad Dramą. W zanadrzu mam jeszcze pomysł, by pokazać inne ciekawe miejsca w Zbrosławicach i okolicy, chociażby dworzec w Miedarach.
Miłej lektury. Cdn. :)