poniedziałek, 8 lipca 2019

Wagonem motorowym na trasę GKW z Bytomia do Miasteczka Śląskiego

Gdyby były pieniądze i więcej chętnych ludzi, to dorobek i tabor SGKW stanowił by wspaniałą spuściznę tego, co kiedyś na GKW jeździło. Już kiedyś wspomniałem o wagonie motorowym   MBd1-281, na blogu w temacie: Bytom - 160 lat Kolejki Wąskotorowej który przechodził różne ewolucje, natomiast teraz przeszedł kolejną przemianę. Chciałbym  również przytoczyć nieco jego historię.                                                            
 

 Wygląd obecny MBd1-281

Dzisiejszy Bhd1 został zbudowany przez ZNTK Opole w 1953 r. Mógł pomieścić 38 pasażerów. Przystosowano 18 miejsc siedzących i 20 stojących. Od tego casu eksploatowany był przez ZKD Gdańsk. Zaś w 1965 r. przebudowano go na wagon motorowy w WMD Lisewo. 21.12.1965 r. trafił do ZKD Chełm. Od tej pory pracował na różnych stacjach, min:  Werbkowicach, Karczmiskach i Hrubieszowie. 

MBd1-281 -  zdjęcie z 2013 r. 


W 1987 r. przebudowano go na drezynę Dkd 603 w Werbkowicach. Z kolei w 1994 r. dokonano kolejnej zmiany. Z drezyny przebudowano go na wagon motorowy Mbd1-125. W 1999 r. trafił do Bytomia. Tutaj w warsztatach na Rozbarku został poddany naprawie i przekuto go z 750 mm.  na tor 785 mm. W dn. 11.05.2005 r. został oddany do ruchu na GKW. Wagon motorowy miał być wykorzystywany do obsługi ruchu turystycznego na trasie  podczas słabej pogody lub małej liczby podróżnych. Jednak nie był to czas zbytnio sprzyjający dla takich przedsięwzięć. Recesja, upadek zakładów pracy i masowe zwolnienia przyczyniły się do zubożenia  społeczeństwa. Natomiast istnienie GKW niejednokrotnie stanęło pod znakiem zapylania - co będzie dalej z GKW? 


Na zdjęciu poniżej widać odprowadzenie spalin i tłumik oraz zbiorniki na powietrze, które pokazuje, że zastosowano tu hamulce pneumatyczne. 


Nie wiem jednak czy zastosowano tu silnik benzynowy czy wysokoprężny na olej napędowy?



W międzyczasie część dawnych torowisk rozebrano, część rozkradziono, część gdzieś bezpowrotnie zginęła. Na szczęście powstała grupa zapaleńców z Bytomia i okolicznych miast, która postanowiła, by we własnym zakresie wskrzesić kolejkę i odbudować zrujnowany i rozszabrowany tor.  W końcu zarejestrowano stowarzyszenie SGKW, które zostało operatorem linii. Natomiast współwłaścicielami szlaku  stały się gminy: Bytom, Tarnowskie Góry oraz Miasteczko. W maju 2005 roku Stowarzyszenie uzyskało wymaganą licencję na przewożenie osób. Możemy więc dziś podróżować dwudziestoczterokilometową trasą turystyczną na torach o rozstawie 785 milimetrów ze stacji: Bytom Wąskotorowy do stacji Miasteczko Śląskie i z powrotem. Być może na trasę kiedyś wyruszy również wagon motorowy MBd1-281? Ja mu tego życzę!!!



Lokomotywownia Bytom Karb Wąskotorowy


Skład  7 wagonów ciągnący przez  Lxd2


Pociąg na stacji Dąbrowa Miejska


Strzała pędzi w kierunku Bytomia ;)


Źródła: www.gkw.pl
            enkol.pl