niedziela, 29 września 2013

Bytom - 160 lat Kolejki Wąskotorowej


W miniony weekend, czyli w sobotę i niedzielę 21 i 22 września zorganizowano nie lada gratkę da miłośników bytomskiej Ros-banki.  Przypadła bowiem 160-ta rocznica powstania GKW.  Zapaleńcom i pasjonatom kolejki udało się nawet wypożyczyć na dwa tygodnie zabytkową lokomotywę parową Las 49, która stacjonuje w Rudach.

Organizatorzy zapewnili dla zwiedzających: 
- wystawa taboru
- nauka jazdy lokomotywą serii Lxd2 - (czyli popularnym na GKW Rumunem)
- pociągi relacji Bytom Wąsk. i Bytom Karb Wąsk. - Tarnowskie Góry Wąsk. prowadzone trakcją spalinową
- pociągi specjalne relacji Bytom Wąsk - Bytom Karb Wąsk oraz Bytom Karb Wąsk - Sucha Góra prowadzone trakcją parową (parowóz Las49 z WMD Rudy).

- piwo i co nieco do przegryzienia zapewniła pizzeria Fat mamas

Największą jednak atrakcją był parowóz zapożyczony od kolegów z Rud. 

Z kolei  27 i 28 września specjalnie dla pasjonatów kolejnictwa i zabytków techniki przygotowano przejazdy historycznego składu towarowego prowadzonego przez parowóz Las - 49 z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Miasteczka Śląskiego.


 Parowóz las 49 - rok produkcji 07-1954, którego losy są niezwykle bogate


Najpierw huta Wełnowiec, następnie Huta Zygmunt w Bytomiu, po zakończeniu eksploatacji ustawiony w Skansenie Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach (brak konkretnej daty).

Jak się okazuje miał dużo szczęścia, bo spodobał się znawcom i miłośnikom trakcji parowej. W porozumieniu z władzami skansenu   parowóz  przewieziony został do Rud Raciborskich, a następnie do Huty Pokój w Rudzie Śląskiej, gdzie 29.07.2009   został poddany naprawie głównej. Po dwóch latach przywrócony do ruchu i pełnej sprawności. Od 05.08.20011 - staraniem miłośników kolii wąskotorowej z Rud, Las - 49 trafia do Rud Raciborskich.   







Nawet program jest.


BTxpi
W latach 90-tych na bazie wycofywanych z ruchu weglarek Wddxhp zbudowano w Warsztatach Naprawczych w Bytomiu-Rozbarku kilkanaście wagonów turystycznych. Pierwsze wagony miały drewniane nadwozia pozbawione okien, późniejsze zbudowano juz jako stalowe z oknami standardowych wagonów osobowych. W 2003 roku wagony przejęte przez miasto Bytom otrzymały jednolite, zielone malowanie.

   

Dwa filmiki, które pokazują, ze dziarski staruszek jeszcze może....





MBd1 (warsztaty Gdańskich Kolei Powiatowych Lisewo)
Wagon motorowy MBd1-125 zbudowano sposobem gospodarczym w Lisewie w roku 1965 dla kolei nałęczowskiej. Do Bytomia sprowadzony został w 2000 roku. Poddany naprawie i przekuty na tor 785mm w Bytomiu-Rozbarku, oznaczenie serii zmieniono na MBd1-281. Wagon wykorzystywany ma być do obsługi pociągów turystycznych w dniach o niskiej frekwencji (przy niepogodzie). MBd1-281, Chorzów, 2000, Foto: J.Halor



Stary pocztowy wagon służy do transportu rowerów


 Jeden z najstarszych rozjazdów na trasie GKW


Warto zwrócić uwagę na ten napis.


Gdyby władze ludowe go widziały - wymieniły by cały rozjazd.


Las bytomski. Niestety jeszcze nie na chodzie.


Tabliczka tez soc pokazuje. ;) Ciekawe czy ją zmieniać?





Wieża ciśnień na potrzeby lokomotywowni. Niestety powoli niszczeje.





Pozostałe lokomotyw w gotowości.








Nie lada ciekawostką jest parowóz Tw47-2558 wyprodukowany przez   Polskie Zakłady Babcock-Zieleniewski, Sosnowiec
Numer fabryczny     12281
Rok produkcji     1947

1947 -      inwentarz PKP
1947 - WMD Bytom Karb   
30.06.1980 - przekazany do Wodociągowni im. Staszica w Tarnowskich Górach-Reptach w charakterze kotła stałego
1995 - ustawiony na terenie PTS Periba w Bytomiu   
18.03.2006 - przewieziony na stację Bytom Karb Wąskotorowy i tu cieszy oczy. Szkoda tylko, że pod gołym niebem.










Lxd2 (23 August, Bukareszt - zwane Rumunami)
Potężna rumuńska lokomotywa spalinowa z przekładnią hydrauliczną znakomicie sprawdziła się w trudnych warunkach górnośląskich i pod koniec lat sześćdziesiątych zaczęła wypierać mocarne parowozy serii Tw. Oryginalny turbodoładowany silnik na licencji Henschel o mocy 450KM w części lokomotyw podczas napraw głównych zastąpiono silniejszym Wola H-12 (505KM) mającym jednak niższą kulturę pracy.

 Lokomotywy te rozwijają prędkość 40km/h ze składami o masie 400 ton. Na zdjęciu Lxd2-352 - jedna z pierwszych lokomotyw tej serii wyprodukowana w 1967 roku - podobnie jak pozostałe lśni i pozostaje w doskonałej kondycji. W sumie zakupiono dla GKW 28 takich maszyn, w 1999 roku w MD Bytom Karb stacjonowało ich 16. 4 lokomotywy tej serii przejęło miasto Bytom w 2002 roku.








Potężne silniki potrzebują sporo oleju napędowego.


Sterownia lokomotywy 








Asxh
Dawny wagon inspekcyjny GKW zwany "salonką" pochodzi z 1912 roku. Dzięki dwustopniowemu zawieszeniu i klasycznym wózkom ("łabędzia szyja") gwarantuje wysoki komfort jazdy pasażerom.






Wagon o konstrukcji drewnianej ma zachowane częściowo oryginalne historyczne wyposażenie - np. wykafelkowaną toaletę z ceramicznymi misami i mosiężną armaturą.


Na wyposażeniu jest tez łączność telefoniczna. ;)





Obsługa techniczna.


Jak na Las przystało, to lubi pic dużo wody.

















Obsługa przyjechała do Bytomia razem z lokomotywą.





I tu jest dusza. :)











Kolejowy znawca

















Trasa kolejki


Naprawdę warto zaplanować podróż do przeszłości Bytomską rosbanką.

Źródła: gkw.pl, tomi.holdys.pl,