W miniony weekend, czyli w sobotę i niedzielę 21 i 22 września zorganizowano nie lada gratkę da miłośników bytomskiej Ros-banki. Przypadła bowiem 160-ta rocznica powstania GKW. Zapaleńcom i pasjonatom kolejki udało się nawet wypożyczyć na dwa tygodnie zabytkową lokomotywę parową Las 49, która stacjonuje w Rudach.
Organizatorzy zapewnili dla zwiedzających:
- wystawa taboru
- nauka jazdy lokomotywą serii Lxd2 - (czyli popularnym na GKW Rumunem)
- pociągi relacji Bytom Wąsk. i Bytom Karb Wąsk. - Tarnowskie Góry Wąsk. prowadzone trakcją spalinową
- pociągi specjalne relacji Bytom Wąsk - Bytom Karb Wąsk oraz Bytom Karb Wąsk - Sucha Góra prowadzone trakcją parową (parowóz Las49 z WMD Rudy).
- piwo i co nieco do przegryzienia zapewniła pizzeria Fat mamas
Największą jednak atrakcją był parowóz zapożyczony od kolegów z Rud.
Z kolei 27 i 28 września specjalnie dla pasjonatów kolejnictwa i zabytków techniki przygotowano przejazdy historycznego składu towarowego prowadzonego przez parowóz Las - 49 z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Miasteczka Śląskiego.
Parowóz las 49 - rok produkcji 07-1954, którego losy są niezwykle bogate.
Najpierw huta
Wełnowiec, następnie Huta Zygmunt w Bytomiu, po zakończeniu
eksploatacji ustawiony w Skansenie Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach
(brak konkretnej daty). Jak się okazuje miał dużo szczęścia, bo spodobał się znawcom i miłośnikom trakcji parowej. W porozumieniu z władzami skansenu parowóz przewieziony został do Rud Raciborskich, a następnie do Huty Pokój w Rudzie Śląskiej, gdzie 29.07.2009 został poddany naprawie głównej. Po dwóch latach przywrócony do ruchu i pełnej sprawności. Od 05.08.20011 - staraniem miłośników kolii wąskotorowej z Rud, Las - 49 trafia do Rud Raciborskich. |
|
Nawet program jest.
BTxpi
W latach 90-tych na bazie wycofywanych z ruchu weglarek Wddxhp zbudowano w Warsztatach Naprawczych w Bytomiu-Rozbarku kilkanaście wagonów turystycznych. Pierwsze wagony miały drewniane nadwozia pozbawione okien, późniejsze zbudowano juz jako stalowe z oknami standardowych wagonów osobowych. W 2003 roku wagony przejęte przez miasto Bytom otrzymały jednolite, zielone malowanie.
Dwa filmiki, które pokazują, ze dziarski staruszek jeszcze może....
MBd1 (warsztaty Gdańskich Kolei Powiatowych Lisewo)
Wagon motorowy MBd1-125 zbudowano sposobem gospodarczym w Lisewie w roku 1965 dla kolei nałęczowskiej. Do Bytomia sprowadzony został w 2000 roku. Poddany naprawie i przekuty na tor 785mm w Bytomiu-Rozbarku, oznaczenie serii zmieniono na MBd1-281. Wagon wykorzystywany ma być do obsługi pociągów turystycznych w dniach o niskiej frekwencji (przy niepogodzie). MBd1-281, Chorzów, 2000, Foto: J.Halor
Stary pocztowy wagon służy do transportu rowerów
Jeden z najstarszych rozjazdów na trasie GKW
Warto zwrócić uwagę na ten napis.
Gdyby władze ludowe go widziały - wymieniły by cały rozjazd.
Las bytomski. Niestety jeszcze nie na chodzie.
Tabliczka tez soc pokazuje. ;) Ciekawe czy ją zmieniać?
Wieża ciśnień na potrzeby lokomotywowni. Niestety powoli niszczeje.
Pozostałe lokomotyw w gotowości.
Nie lada ciekawostką jest parowóz Tw47-2558 wyprodukowany przez Polskie Zakłady Babcock-Zieleniewski, Sosnowiec
Numer fabryczny 12281
Rok produkcji 1947
1947 - inwentarz PKP
1947 - WMD Bytom Karb
30.06.1980 - przekazany do Wodociągowni im. Staszica w Tarnowskich Górach-Reptach w charakterze kotła stałego
1995 - ustawiony na terenie PTS Periba w Bytomiu
18.03.2006 - przewieziony na stację Bytom Karb Wąskotorowy i tu cieszy oczy. Szkoda tylko, że pod gołym niebem.
Potężna rumuńska lokomotywa spalinowa z przekładnią hydrauliczną znakomicie sprawdziła się w trudnych warunkach górnośląskich i pod koniec lat sześćdziesiątych zaczęła wypierać mocarne parowozy serii Tw. Oryginalny turbodoładowany silnik na licencji Henschel o mocy 450KM w części lokomotyw podczas napraw głównych zastąpiono silniejszym Wola H-12 (505KM) mającym jednak niższą kulturę pracy.
Lokomotywy te rozwijają prędkość 40km/h ze składami o masie 400 ton. Na zdjęciu Lxd2-352 - jedna z pierwszych lokomotyw tej serii wyprodukowana w 1967 roku - podobnie jak pozostałe lśni i pozostaje w doskonałej kondycji. W sumie zakupiono dla GKW 28 takich maszyn, w 1999 roku w MD Bytom Karb stacjonowało ich 16. 4 lokomotywy tej serii przejęło miasto Bytom w 2002 roku.
Potężne silniki potrzebują sporo oleju napędowego.
Sterownia lokomotywy
Asxh
Dawny wagon inspekcyjny GKW zwany "salonką" pochodzi z 1912 roku. Dzięki dwustopniowemu zawieszeniu i klasycznym wózkom ("łabędzia szyja") gwarantuje wysoki komfort jazdy pasażerom.
Wagon o konstrukcji drewnianej ma zachowane częściowo oryginalne historyczne wyposażenie - np. wykafelkowaną toaletę z ceramicznymi misami i mosiężną armaturą.
Na wyposażeniu jest tez łączność telefoniczna. ;)
Obsługa techniczna.
Jak na Las przystało, to lubi pic dużo wody.
Obsługa przyjechała do Bytomia razem z lokomotywą.
I tu jest dusza. :)
Kolejowy znawca
Trasa kolejki
Naprawdę warto zaplanować podróż do przeszłości Bytomską rosbanką.
Źródła: gkw.pl, tomi.holdys.pl,
Fajne, bo mnie kręcą ciuchcie nawet. :)
OdpowiedzUsuńSympatyczne są ciuchcie. ;)
UsuńBardzo się cieszę, że stare lokomotywy nie poszły na złom, ale dano im drugie życie.Świetnie i dokładnie wszystko opisałaś. Podobało mi się. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńFajnie, że Ci się podoba. ;)
UsuńPozdrawiam również. :)
Te stare lokomotywy mają 'duszę'. I jaka piękna ubikacja. Gdzie jej do dzisiejszej, nawet w IC.
OdpowiedzUsuńRzeczywiście WC nie do przebicia. ;)
Usuńsuper ;d
OdpowiedzUsuńCieszę się, że się podoba. :)
Usuńthe old locomotives are so neat. i like the black and red. your 'rail expert' made me smile.
OdpowiedzUsuńi am glad transportation has improved, though.
Indeed, black and red lines nicely. After that, fits on an old locomotive.
UsuńYours. :)
post z dusza:) lubię takie:)
OdpowiedzUsuńCiesze się. :D
OdpowiedzUsuńCudeńka.
OdpowiedzUsuńDokładnie. :)
UsuńCudna są takie ciuchcie ;) Fajne święto. Oby kolej to nie było tylko muzeum ;)
OdpowiedzUsuńMam nadzieję, że uda się ją otrzymać przy życiu. ;)
UsuńZawsze gdy mam okazję - wsiadam, jadę i podziwiam :)
OdpowiedzUsuńDobry przykład do naśladowania. :)
UsuńPozdrawiam. :)
Świetna dokumentacja! Zauroczyła mnie salonka z przyległościami, natomiast lokomotywa zaskoczyła niewielkimi rozmiarami po prostu maleństwo. Pogoda sie poprawiła więc pozdrawiam słonecznie!
OdpowiedzUsuńTo prawda lokomotywa mała ale ducha ma silnego. :) Dziękuje za pozdrowienia i komentarz i tez pozdarwiam :)
UsuńMnie się najbardziej podoba ta trzykolorowa znawczyni... :), ale ciuchcie też śliczne i fajna fotorelacja :)
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuje za wizytę i pozdrawiam :)
UsuńMają coś w sobie te kolejki. W każdym zakątku Polski znajda swoich wielbicieli, którzy nie pozwalają im odejść do lamusa.
OdpowiedzUsuńZachwyciła mnie oryginalna armatura łazienkowa- po prostu piękna. Salonce też nic nie brakuje.
Pomimo tylu lat trzyma się świetnie. :)
UsuńAtrakcja nie lada :) A i wpis bardzo ciekawy - fajne kolejowe zdjęcia - to lubię.
OdpowiedzUsuńDzięki Raven Fotoamator! Rzeczywiście kolejowe zdjecia tworzą jakiś nostalgiczny klimat.
UsuńTen Wagon pocztowy to nie do końca tak . Jest to wagon potocznie zwany Bytomką i nie słuzy do przewozu rowerów od tego sa wagony typu własnie BTxpi a szkoda ze nie zajrzałeś do srodka tego ,,, pocztowego,, Jest to awagon osobowy jedyny taki na gkw :)
OdpowiedzUsuńZajrzę ;)
UsuńI my byliśmy na tych urodzinach, warto było chociaż parowóz Las znamy już z Rud. Ale ten jego gwizd uzależnia :)
OdpowiedzUsuńDokładnie. Miło wspominam tamtą wizytę na GKW :)
UsuńPozdrawiam :)
Very energetic post, I enjoyed that bit. Will there be a part
OdpowiedzUsuń2?
I am genuinely thankful to thee owner of this website who has shared
OdpowiedzUsuńthis great article at at this time.
Thanks for the good writeup. It in fact waas once a entertainment account it.
OdpowiedzUsuńGlance omplex to far brought agreeable frdom you!
However, how could we keep up a correspondence?