Łabędy - żeglugowe cudo
Minęły lata świetności kanału gliwickiego, którym to odbywał się nieustanny transport węgla i innych dóbr wyprodukowanych na Śląsku, a potem drogą wodną ruszał w daleki świat.
Jednak późną jesienią będąc w Łabędach postanowiłem troszeczkę bliżej przyjrzeć się całemu systemowi śluz i bram, które z ogromną precyzją musiały być zaprojektowane i wykonane, aby masy towarów łącznie z holownikami mogły pokonać różnice poziomów pomiędzy Gliwicami a Koźlem, gdzie barki wypływały na otwarte wody rzeki Odry. Różnica poziomów lustra wody wynosi 43, 60 m.
Na całym odcinku kanału gliwickiego takich śluz było sześć. I zapewne wszystkie stanowią dowód jak Niemcy mieli rozwiniętą technikę budowy i obsługi transportu wodnego.
Oglądając śluzę w Łabędach jestem pod ogromnym wrażeniem wizualnym jak i jej funkcjonalności.
Śluza w Łabędach na Kanale Gliwickim, od strony ul. Staromiejskiej w kierunku portu "Gliwice"
Sterownia Śluzy - Łabędy. Nazwa pochodzi od nazwy dzielnicy - Łabędy
Spodziewałem się, że zobaczę jakieś jednostki pływające, ale się nie doczekałem
Część kanału od strony dworca PKP
Łabędź na skwerze tuż obok skrzyżowania ul. Portowej i Staromiejskiej. Niestety na zimę stracił piórka, ale z wiosną mu nowe odrosną . :)
Trochę historii:
Kanał Gliwicki (niem. Gleiwitzer Kanal, Oberschlesischer Kanal) - droga wodna łącząca rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Kanał Gliwicki powstał w miejsce starego Kanału Kłodnickiego.
Długość kanału 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m. Pokonanie różnic poziomu wody przez jednostki pływające reguluje 6 śluz wodnych. Kanał żeglugowy wykonany jest częściowo w wykopie, a częściowo w nasypie. Jego szerokość waha się od 38,00 m w wykopie do 41,00 m w nasypie. Dopuszczalna prędkość jednostek pływających na kanale wynosi 9,00 km/h luzem i zestawy puste 7,00 km/h zestawy załadowane.
Początek kanału znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu na 98,00 kilometrze rzeki Odry, natomiast koniec kanału w basenie portowym Portu Gliwice. Kanał przebiega przez województwo opolskie (18,80 km) i województwo śląskie (21,80 km).
Głównym źródłem zasilania kanału jest rzeka Kłodnica oraz jeziora i zbiorniki wodne (Dzierżno Duże, Dzierżno Małe) położone w jego górnej części. Sezon żeglugowy na kanale wynosi przeciętnie 270 dni i trwa od 15 marca do 15 grudnia.
(Wikipedia)
Kanał Gliwicki, zresztą jak inne kanały dla mnie zawsze są cudem inżynierii. ten widziałam wiele lat temu.
OdpowiedzUsuńOj to prawda :)
OdpowiedzUsuńDlaczego Kanal Gliwicki nie zostal wciagniety do Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego?
OdpowiedzUsuńJestem w ogromnym szoku jak mozna doprowadzic do takiego stanu rzeczy.Przeciez ten kanal udostepniony turysta moglby byc perelka calego szlaku?
Ludzie trzymajcie mnie nie wierze w to co czytam ;/.Nalezy naglosnic sprawe jak najglosniej ''Zabytek poprzemysłowy idzie na złom'' - http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?t=11179