poniedziałek, 28 października 2013

Bytom - zabytkowy tramwaj 38

 Jedną z wielu niedocenianych atrakcji Bytomia jest tramwaj nr. 38, który niezmiennie kursuje tą trasą niemal od początku swego istnienia.

Tramwaje elektryczne kursują w Bytomiu od roku 1898. Początkowo były to tramwaje wąskotorowe, o rozstawie szyn 785 mm. Linie tramwajowe prowadzące przez Bytom były częścią sieci obejmującej cały obszar przemysłowy.

W roku 1913 gmina Bytom, niezależnie od tej sieci, utworzyła trzy własne linie tramwajowe, od razu o stosowanej do dziś szerokości torów 1435 mm. Znacznie poprawiło to warunki eksploatacji i komfort jazdy pasażerów.



 "N", to dwukierunkowy, dwustronny, jednoczłonowy wagon silnikowy, wyposażony w czworo jednoczęściowych, odsuwanych drzwi.
N-ki były wytwarzane w latach 1948-1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie, Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag". N - to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej.

W powojennej Polsce wiele miast borykało się ze znacznymi brakami taborowymi i w związku z tym niezbędne było opracowanie tramwaju o prostej konstrukcji i łatwym montażu. Ponadto konstrukcja ta jest pod wieloma względami bardziej  ekonomiczna od typów tramwajów, gdyż nie wymaga budowania dodatkowych pętli do zawracania. Wystarczy, że motorniczy przejdzie na drugie czoło wagonu. Postanowiono więc skopiować konstrukcję niemieckiego wagonu Kriegsstraßenbahnwagen (KSW), opracowanego na potrzeby wojenne.


        Ze względu na brak silników trakcyjnych pierwsze z taśm montażowych zjechały wagony doczepne ND przeznaczone dla Górnego Śląska.



Do dziś 2 egzemplarze "N" eksploatowane są liniowo w Bytomiu, gdzie obsługują jednotorowy odcinek linii 38 bez pętli końcowej na ulicy Piekarskiej. Są to wagony 954 z 1949 i 1118 z 1951 roku.

 Obecna linia nr 38 to właśnie fragment jednej z ówczesnych linii miejskich, prowadząca ongiś z rynku do istniejącej do niedawna zajezdni na końcu ulicy Piekarskiej, gdzie tramwaj miał swoje stałe miejsce postoju. W tej chwili na nocleg zjeżdża do zajezdni na Stroszku. 
Natomiast trasa przejazdu "38" rozpoczyna się przy kościele św. Trójcy u zbiegu Piekarskiej i Wrocławskiej a kończy obok Domu Żałoby na ul. Piekarskiej. 

Na linii nr 38 kursuje trzy razy na godzinę zabytkowy tramwaj typu "N" wyprodukowany na przełomie lat 40. i 50. XX wieku. 

Jest to jedna z najkrótszych w Polsce linii tramwajowych, a możliwość przejechania się zabytkowym regularnie kursującym tramwajem ściąga do Bytomia miłośników komunikacji miejskiej z Polski i zagranicy. 
Źródło:bytom.pl, wikipedia.pl



Wyświetl większą mapę

25 komentarzy:

  1. Chętnie bym się takim przejechała. Przydałoby się jeszcze zdjęcie w środku tramwaju, ciekawa jestem jak wygląda?
    Budynek w tle też interesujący!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy okazji zrobię foty i zamieszce w inny m wątku. ;)

      Usuń
    2. W tle za tramwajkiem budynek do niedawna poczty, teraz przez kogoś wykupiony. Jedna wielka zagadka, co tam będzie... http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3649380,bytom-zabytkowy-budynek-dawnej-poczty-w-remoncie-i-juz-sprzedany,id,t.html

      Usuń
  2. Ja pamiętam taką 17 kursującą z Lipin przez Chropaczów do Łagiewnik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszce na początku lat 80 - tych na wielu nitkach takie kurowały. Z Bytomia do Wieszowy i Stolarzowic też takie jeździły. Były to numery 31 i 32.
      Z tymi Łagiewnikami i lipinami to mnie zaskoczyłeś. ;) Gorąco pozdrawiam. :)

      Usuń
    2. O! Właśnie o Wieszowej też sobie pomyślałem, z tego co pamiętam to chyba jeździły na tej trasie 2 wagony razem spięte - tylko nr linii sobie nie umiałem przypomnieć :) Również pozdrawiam :)

      Usuń
    3. Dokładnie! Po dwa wagony jeździły. ;)

      Usuń
    4. Co ciekawe ostatnio na wszystkich Świętych, na tej trasie kursowały dwie niespięte ze sobą 38!

      Usuń
  3. Piękny tramwaj na pięknym tle ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To w tle to budynek poczty głównej, który w tej chwili przeznaczony jest do sprzedania. Ogromny gmach, za duży jak na obecne potrzeby poczty.

      Usuń
  4. Ciekawe, że taki tramwaj kursuje regularnie :) Z zabytkowych to tylko jeździłam tym świątecznym z wystrojem w środku, który kursował po Katowicach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tka kursuje non stop. Ten świąteczny to jest okazyjnie kursuje po całym Śląsku tam gdzie prowadzą tory tramwajowe. ;)

      Usuń
  5. Tramwaj wart jest przejażdżki, ale mnie zaciekawił ten budynek obok. Wygląda jak ratusz. Może cos o nim bliżej umiesz powiedzieć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie muszę posta stworzyć posta w oparciu o historię powstania budynku i fotki. ;)

      Usuń
  6. O! Teraz przeczytałem w komentarzu, że to poczta. Więc się wyjaśniło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby ktoś konkretny to kupił, bo wiele cennych obiektów znikło z powierzchni ziemi po zakupie ich przez prywatnych inwestorów.

      Usuń
  7. Pamiętam ten typ wagoników z lat 70., gdy niemiłosiernie zgrzytały o czwartej nad ranem, gdy wchodziły w zakręt.

    OdpowiedzUsuń
  8. Taki zabytkowy tramwaj jeździ we Wrocławiu. Można na chwilę cofnąć się w czasie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po Śląsku też jeździ dodatkowo i okazjonalnie podczas rożnych świąt, kiedy organizowane są ruchome wystawy prezentowane w takim tramwaju.

      Usuń
  9. No tak - unikat bo jeździ - statyczne są np w Tarnowie i Elblągu

    OdpowiedzUsuń
  10. Tramwaj nadal świetnie się prezentuje, zgrzytanie też na swój urok pod warunkiem że nie przeszkadza spać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie wiem, aż tak wcześnie chyba nie jeździ. Wzbudza ogólny sentyment, podróżują nim głownie ludzie starsi z Centrum do końca linii, bo właśnie tu skupionych jest kilka cmentarzy obok siebie.
      Pozdrawiam i dziękuję za komentarz.

      Usuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!