wtorek, 25 czerwca 2013

Siedlce - wieża cisnień.

To kolejny wpis na temat Siedlec, a to głównie dlatego,  ponieważ miasto doczekało się  nowego zabytku, który niewątpliwie na to miano zasługuję.

Jest na blogu już jeden wpis na temat zabytków w tym mieście i można sobie do niego zajrzeć pod poniższym linkiem.

Spacerkiem po słonecznych Siedlcach

Siedlce (ros. Седлец, jid. שעדליץ Shedlits) – miasto we wschodniej Polsce położone na terenie województwa mazowieckiego pomiędzy rzekami Muchawką i Helenką, na Południowym Podlasiu. Pod względem liczby mieszkańców 47. miejsce w Polsce i 4. w województwie mazowieckim. 


 Wieża Ciśnień przy ul. Żwirowej widoczna z różnych stron miasta.


Wieża ciśnień znajdująca się przy ulicy Żwirowej 22, została wpisana do rejestru zabytków. Taką informację podała Agnieszka Żukowska, rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wieża jest elementem infrastruktury kolei Warszawsko-Terespolskiej, otwartej w 1866 roku, zwanej Drogą Żelazną Warszawsko-Terespolską, łączącej Warszawę z Cesarstwem Rosyjskim. Obiekt powstał ok. 1906 roku, kiedy rozbudowano infrastrukturę kolejową Siedlec i zachował się w niemal niezmienionym stanie. 

Wieża jest charakterystycznym obiektem kolejowym z początku XX wieku i stanowi przykład eklektycznej architektury przemysłowej. Podziały architektoniczne elewacji, boniowanie i interesujący detal architektoniczny, stanowią o jej znacznych wartościach artystycznych.

 Na terenach kolejowych, z reguły budowano wieże ciśnień w pobliżu stacji osobowych i towarowych oraz w pobliżu parowozowni, zapewniając stały i równomierny dopływ wody niezbędny do zasilania parowozów. Ponadto, zapewniały one wodę dla obiektów technicznych i socjalnych stacji kolejowych.

Warto dodać, że kiedyś w Siedlcach istniały trzy wieże, ale pozostało tylko jedna  i bardzo dobrze, że została objęta ochroną prawną.


Zródła.wikipedia.pl, spin.siedlce.p

16 komentarzy:

  1. Ciekawa budowla - jak na wieżę ciśnień przystało, chociaż chyba teraz zmieniła przeznaczenie - służy za maszt telekomunikacyjny ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie. :) Przynajmniej na tym zarobią na utrzymanie obiektu. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super extra! Zobaczymy, co przyniesie ta 'ochrona' zabytkowa, bo doświadczenie uczy, że zwykle niewiele.

    OdpowiedzUsuń
  4. W Ostródzie są dwie, jedna przy dworcu a druga w mieście. Obie bardzo interesujące choć od lat nikt nie wie co z nimi począć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla wielu miast to jest problem. W niektóre służą za kawiarnie, hoteliki lub przeznaczono na inne cel.

      Usuń
  5. Uwielbiam wieże ciśnień i cieszę się, gdy udaje się je ocalić.

    OdpowiedzUsuń
  6. ...u mnie w mieście także pozostała jedna, ale ...niezadbana, niezagospodarowana, nie wpisana do rejestru zabytków...jest wprawdzie do wynajęcia, ale chętnych brak...szkoda, obawiam się, że zmarnieje...
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość niestety wież tak kończy. Po części wina tu wielu czynników. W zależności na jakim terenie jest posadowiona. Najgorzej jeśli takie wieże stoją na gruntach PKP.

      Pozdrawiam. :)

      Usuń
  7. SKARBIE, W SIEDLCACH SĄ CONAJMNIEJ DWIE WIEŻE CIŚNIEŃ. JEDNA OWSZEM NA ŻWIROWEJ I TO JEST TA KTÓRĄ WIDAĆ NA ZDJĘCIACH. DRUGA, DUŻO LEPIEJ UTRZYMANA ZNAJDUJE SIĘ W OKOLICACH ULICY SOKOŁOWSKIEJ. ZJEŻDŻAJĄC Z ULICY SOKOŁOWSKIEJ (RONDEM) NA ULICĘ PÓŁNOCNĄ, WIDAĆ WIEŻĘ OD RAZU PO LEWEJ STRONIE, DELIKATNIE W ODDALI. POZDRAWIAM...

    OdpowiedzUsuń
  8. http://www.wiezecisnien.eu/Siedlce_ulSokolowska.htm LINK DO STRONY Z DRUGĄ WIEŻĄ :))) POZDROWIONKA KOTKI

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłem właśnie jechałem nową obwodnicą i jakoś w oczy mi się nie rzuciła. Zapewne w okolicy byłej fabryki Karo?

    OdpowiedzUsuń
  10. TAK, MNIEJ WIĘCEJ TE OKOLICE. JAK TO WIEŻA CIŚNIEŃ, ZNAJDUJE SIĘ NIEDALEKO TORÓW. DOKŁADNIE SIĘ PRZYPATRZ, JEST TAM:) (JADĄC ULICĄ PÓŁNOCNĄ, PATRZCIE W STRONĘ DROSEDU).

    OdpowiedzUsuń
  11. "Obiekt powstał ok. 1906 roku, kiedy rozbudowano infrastrukturę kolejową Siedlec i zachował się w niemal niezmienionym stanie."

    Wieżę na Żwirowej wybudowano po II wojnie światowej i nie ma ona nic wspólnego z rozbudową węzła siedleckiego w latach 1904-1907. Przy okazji budowy linii Siedlce - Połock - Bołogoje wybudowano nową parowozownię i nową wieżę ciśnień (dwie starsze stały już przy samym dworcu) po drugiej stronie torów. Wieża z 1906 roku stała na rogu Kolejowej i Glinianej, widać ją jeszcze na zdjęciach lotniczych z połowy sierpnia 1944 roku. Ślady fundamentów są do dziś doskonale widoczne w terenie i na google maps. Wyglądała identycznie jak ta w Platerowie (http://images22.fotosik.pl/156/e70a13807b839583.jpg)

    Jeżeli zdanie to powstało na podstawie wpisu mazowieckiego WKZ to gratuluję konserwatorowi wnikliwości, ha ha ha.




    "Wieża jest charakterystycznym obiektem kolejowym z początku XX wieku i stanowi przykład eklektycznej architektury przemysłowej. Podziały architektoniczne elewacji, boniowanie i interesujący detal architektoniczny, stanowią o jej znacznych wartościach artystycznych."

    Jest to typowy projekt Centralnej DOKP z lat powojennych, wielokrotnie powielany. Identyczna stoi w Mińsku Mazowieckim (http://www.wiezecisnien.eu/MinskMazowiecki.htm), Stoczku Łukowskim (http://www.wiezecisnien.eu/StoczekLukowski.htm), Czeremsze (http://www.wiezecisnien.eu/Czeremcha.htm), Hajnówce (http://www.wiezecisnien.eu/Hajnowka.htm), Siemianówce (http://www.wiezecisnien.eu/Siemianowka_PKP.htm), Dorohusku (http://www.wiezecisnien.eu/Dorohusk_PKP.htm). Bardzo podobne budowała Południowa DOKP: Nowa Huta (http://www.wiezecisnien.eu/KrakowNowaHuta_PKP.htm),


    Mogę prosić o jakieś namiary na ten wpis do rejestru?

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!