niedziela, 9 czerwca 2013

Industriada

    Industriada - coroczne święto Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego mające na celu promocję turystycznego szlaku samochodowego, skupiającego 36 historycznych obiektów przemysłowych z całego regionu. Industriada to okazja do poznania historii dziedzictwa przemysłowego licznie występującego na terenie województwa śląskiego.

      Pomysł Industriady został zainspirowany niemieckim wydarzeniem o nazwie "ExtraSchicht", organizowanym od 2001 roku w Zagłębiu Ruhry. Wydarzenie to rokrocznie przyciąga rzesze turystów. W 2009 roku ich liczba sięgała 160 tysięcy, natomiast w roku 2010 ich liczba była już bliska 200 tysięcy.

 I edycja święta Szlaku Zabytków Techniki odbyła się 12 czerwca 2010 roku. Projekt ten został zrealizowany na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Było to wydarzenie kulturalno-rozrywkowe miesięcznej kampanii promocyjnej skierowanej do mieszkańców regionu. 

Miało ono charakter jednodniowego festiwalu, podczas którego w 23 miejscowościach, znajdujących się na terenie województwa śląskiego (od Częstochowy, przez Górny Śląsk i Zagłębie aż po Żywiec), odbyły się różnego rodzaju wydarzenia. 

Program obejmował m.in. koncerty, występy artystyczne, fabularyzowane formy zwiedzania, konkursy, zawody sportowe oraz degustacje. Specjalnie na tę okazję wprawiono w ruch stare maszyny, a pracownicy obiektów przebrali się w historyczne stroje. Liczba uczestników tego święta wyniosła blisko 29 tysięcy.

II edycja Industriady odbyła się 11 czerwca 2011 roku. Tego dnia w 34 obiektach Szlaku Zabytków Techniki w 24 miejscowościach województwa odbyły się różnego rodzaju wydarzenia (m.in. wystawy, koncerty, biegi plenerowe, gry miejskie oraz pokazy sztucznych ogni), gromadzące ponad 50 tysięcy uczestników. Dzięki współpracy z GZM zainteresowani mieli do dyspozycji 14 bezpłatnych autobusów, kursujących między wybranymi obiektami Szlaku.


III edycja Industriady odbyła się w sobotę 30 czerwca 2012 r.
Ubiegłoroczne Święto Szlaku Zabytków Techniki poprzedzone zostało szeregiem działań reklamowych i informacyjnych oraz przedsięwzięciami z zakresu marketingu bezpośredniego. 

Motywem przewodnim Industriady w 2012 r. było światło, które towarzyszyło wydarzeniom realizowanym w ramach Święta Szlaku Zabytków Techniki. 
Światło uzupełniło także opowieść o bohaterach Industriady: grupa Zobotów powiększyła się o „Świcołka", postać opisaną w śląskiej mitologii.
  W ramach  Industriady 2012 w 228 różnego rodzaju wydarzeniach, które odbyły się w 22 miejscowościach województwa śląskiego uczestniczyły ponad 62 tysiące osób.
 
Ciekawe ile osób weźmie udział w tym roku.  Przypuszczam, że będzie to rekordowa liczba. 

Industriada 2013

Industriada  jest świętem, a zarazem głównym wydarzeniem promującym, unikatowy Szlak Zabytków Techniki, który liczy 36 obiektów zlokalizowanych w województwie śląskim. Jest to jedyny szlak na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, należący do Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ERIH).

W tym roku organizator imprezy turystycznej zadbał o bezpłatny transport do Industrialnych obiektów działających na terenie Metropolii Silesia obejmuje w 2013 roku 19 lokalizacji oraz centrum przesiadkowe na Placu Sejmu Śląskiego w Katowicach.  

Do dyspozycji pasażerów oddano 12 klimatyzowanych autokarów, wyposażonych w wewnętrzne systemy nagłaśniające oraz dwa busy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. 

Wszystkie razem liczą prawie 700 miejsc. W każdym pojeździe będą licencjonowani przewodnicy PTTK, na bieżąco informujący o atrakcjach Industraiady.
Na Placu Sejmu Śląskiego, w dniu Święta Szlaku, działał będzie specjalny punkt informacyjny. Każdy zainteresowany będzie mógł zapytać o szczegóły związane z kursowaniem metropolitalnych autokarów. 
Dodatkowo na każdym z 19 specjalnie utworzonych przystanków będzie można spotkać wolontariuszy informujących o Industriadzie i bezpłatnym transporcie.
Święto Szlaku Zabytków Techniki - INDUSTRIADA 2013 to między innymi:

  • 336 godzin wydarzeń i atrakcji, 271 imprez
  • 42 lokalizacje w 24 miastach (34 obiekty SZT i 8 zaprzyjaźnionych)
  • 40 koncertów
  • 24 specjalnie przygotowane wystawy
  • 20 specjalnie utworzonych przystanków autobusowych
  • 19 warsztatów artystycznych
  • 14 bezpłatnych autobusów
  • 9 projekcji filmowych
  • 13 specjalnych pokazów
  • 10 pokazów teatralnych
  • 8 wyjątkowych instalacji artystycznych
  • 7 mappingów
  • 3 pikniki naukowe
  • 3 pola golfowe
  • 3 spotkania z gigantycznymi świetlistymi lalkami-fantomami
  • 3 pokazy z ogniem (Teatr ognia, Fire show, Szychta)
  • 2 gry miejskie, 2 gry terenowe, 2 rajdy z udziałem zabytkowych motorów
  • 2 rajdy rowerowe, 2 wystrzały z armaty
Ponadto wydarzenia specjale takie jak:
Pokaz robotów / Akcja MURAL / Smyczenie kibla i kruszenie sferosyderytów / Pokaz kowalstwa artystycznego / Symulator Lokomotywy EU07 / Przejażdżka drezyną spalinową / Próba montażu przęseł drewnianego mostu bez użycia gwoździa / Targ węglowy / Prezentacja procesu wytwarzania energii / Przejazdy zabytkowym samochodem Stanowisko astronomiczne Planetarium Śląskiego / Mistrzostwa Śląska w jeździe drezyną / Pokaz kucia wolno ręcznego / Uruchomienie repliki zabytkowego pieca do wytopu metali i koła wodnego.


 Źródła informacji: Wikipedia, slaskie.pl, industriada.pl, gkw.pl



 Nie da się skorzystać ze wszystkich atrakcji. Ja  skorzystałem tylko z jednej i jestem naprawdę syty wrażeń.  Zapraszam na małą wycieczkę ciuchcią z Bytomia do Tarnowskich Gór. 

Na początek trochę historii

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW) od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm połączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ten sam rozstaw szyn miały zakładowe koleje technologiczne dysponujące specjalizowanym taborem.

 Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka" zwiększała przewozy i była dochodowa. Pod koniec XX wieku załamaniu uległa gospodarka regionu, oparta na przemyśle ciężkim. Zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wszystkich wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały dużą część rozległej sieci i majątku.

Plan linii kolejowej należący do GKW.


 W 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejmuje samorząd miasta Bytom, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostaje Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.



Stowarzyszenie GKW coraz bardziej dba o zabytkowa kolejkę i całą infrastrukturę.


Z każdej strony schodzą się ludzie i zjeżdżają samochody.

    Pociągi kursują w sezonie regularną linią turystyczną Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie. Dogodne połączenie centrów górnośląskich miast z miejscami atrakcyjnymi turystycznie zapewniają przystanki ulokowane obok Dolomitów Sportowej Doliny w Bytomiu - Suchej Górze, Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach - Reptach i Zalewu Chechło  - Nakło w Miasteczku Śląskim. Stacja Bytom Karb Wąskotorowy z lokomotywownią stanowi zaplecze techniczne GKW.


W tej chwili kursy rozpoczynają się w Bytomiu Karbiu i kończą w Tarnowskich Górach tuż obok ul. Bytomskiej. 


Planowy odjazd pierwszego pociągu zaplanowano na godz. 9.00

Już przed godz. 9.00 pojawiło sporo osób, a z każdą kolejna minutą przybywały już całe tabuny ludzi w rożnym wieku i rożnych stron Polski. 
 Oprócz mieszkańców śląskich miast można było dostrzec tablice z Oświęcimia, Warszawy, Gdańska, woj. lubuskiego, wielkopolskiego, małopolskiego i wielu innych.
Wszyscy z ogromną niecierpliwością i obawą czy się pomieszczą oczekiwali na przyjazd kolejki. 





W końcu ruszyła i zmierza do peronu.
 

 Jest nawet prawdziwy zawiadowca  w czerwonej czapce i biało-zielonym lizakiem z dziurką.


 Oj zły przykład p. zawiadowco. ;)


Nareszcie

 I wszyscy szczęśliwi, bo się zmieścili. :)


 Niektóre wagony są świeżo po remoncie.


 A iluż tu redaktorów, reporterów i fotografów amatorów takich jak ja. ;)


Dzisiejszy zestaw   liczył 6 wagonów i wagon towarowy do przewozu rowerów, który przewoził dziś nie tylko rowery.





Szlak kolejki przebiega równolegle do u. Celnej. W głębi os. Miechowice i zbiornik wodny Brandka.


 Widok z trasy.


Wiadukt - Dąbrowa Miejska


Widok na A1 w kierunku Gliwic.



 Dolina Segieckiego Potoku w kompleksie leśnym obok zajazdu "Pod dębem".


 Wokół mnóstwo zieleni i miłego zapachu z dzikiego bzu. Wielu było zaskoczonych, że to Bytom i że na Śląsku tyle zieleni? ;)


Stacja: Dolomity - sportowa dolina, tuż obok zakładów Jopka.


 Teraz podjeżdżamy pod jedno z najwyższych wzniesień na Garbie tarnogórskim


 W głębi z mikrofonem pani przewodnik.


 Jedziemy tuz obok kanionu i z górki. Ale o tym może innym razem.


 To były czasy


 Nadal ścisk. ;)


 Niektórzy wysiadają zwiedzać kopalnię srebra.


 Na peronie w Bobrownikach.


Zabudowania kopalni zabytkowej - Szyb



 Mijanka


 Jesteście na miejscu w TG. 9:45


 Czas wracać s powrotem

  
W towarzystwie kolei normalno-torowej.


 W pewnym momencie pod górę nie dała rady ciągnąć.


 Na miejscu


Teraz wielki piknik na stacji Bytom - Krab - Wąskotorowa.


 Wagon dla rowerów





 Jesteśmy z powrotem.


 Kolejka jest ok. :) Będę nią jeździł z rowerom nad zalew Chechło-Nakło.


Powróciliśmy cali i szczęśliwi.


 Symbol industriady.


 Dla zabezpieczenia, aby ktoś inny nie otworzył przez przypadek rozjazdu.


 Przepisy i sygnalizacja obowiązujące na kolei


 Bardzo zadbane urządzenia.


 Nastawnia


 Czapka jest najważniejsza, bo mówi kto tu jest kto?


 Zawiadowca i nastawniczy w jednej osobie.


Sygnaturka obwieściła, że na dziś to koniec imprezy. Do zobaczenia za rok.





28 komentarzy:

  1. Dziś prawdziwyk kolejek juz nie ma, a fajnie było takowymi podróżować. Pamiętam to z połowy lat 60. Fajnie było:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odbyłam z Tobą fantastyczną wycieczkę!
    W moim regionie też jeździ kolejka wąskotorowa: Express Ponidzie. Umieszczę fotorelację.To frajda dla wszystkich, warto wybrać się na taką wycieczkę.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 'Na Ponidziu wiosna trwa' cały czas... Ale, że kolejka jeździ tez słyszałem. Może kiedyś się wybiorę. :)

      Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  3. Czar minionych czasów, miła przejażdżka i świetny fotoreportaż.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście podróż w inny świat. ;)
      Dzięki za wizytę. :)

      Usuń
  4. Super relacja i świetne fotki. Wyprawa wąskotorówką pełna wspomnień z przeszłości. Pogoda też dopisała. Fajny pomysł z tą Industriadą. Szczególnie u nas na Śląsku mamy wiele obiektów o długiej i bogatej historii. Warto je odkrywać i prezentować. Robisz świetną robotę.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście Industriada się przyjęła na Śląsku. Mamy tyle wspaniałych obiektów, które zasługują na nutę wspomnienia. Dziękuje za miłe słowo i bardzo serdecznie Cię pozdrawiam. :)

      Usuń
  5. Fajna relacja, zdjęcia już wcześniej obejrzałam na stronie Eksploratorów. Początkowo w planie miałam się wybrać na przejażdżkę GKW, ale zamiast na kolejkę pojechałam do Sztolni w Tarnowskich Górach, a później było mi szkoda jechać na parę minut, bo miałam w innych miejscach porobione rezerwacje i zamiast kolejki pojechałam na chwilę pod wieżę radiostacji.
    Teraz już wiem gdzie mam jechać w przyszłym roku w czasie Industriady.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety rezerwacje trzeba dożo wcześniej sobie załatwić. Ja trochę to przegapiłem. Na szczęście niektóre obiekty można zwiedzi przy innej okazji. Po wieżą bywałem wielokrotnie, ale Industriada jest naprawdę super. Impreza z dużym rozmachem. Zapewne będzie relacja ze Sztolni Czarnego Pstrąga. :)

      Pozdrawiam. :)

      Usuń
  6. To była cudowna wycieczka. Cieszę się, że mnie zabrałeś ze sobą.
    Twoje zdjęcia jak zwykle zachwycają.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez się cisze, że chciałaś się przejechać ciuchcią. :)
      Dziękuję i serdecznie podbarwiam. :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Są super! Dobrze się odradzają po latach niebytu. :)

      Usuń
  8. Kris w dechę kolejka. W dzieciństwie lubiłem pociągi i został mi jakiś sentyment do całej tej infrastruktury kolejowej. Warto się też wybrać na przejażdżkę Bieszczadzką kolejką leśną. Piotrek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bieszczadzką też widziałem, ale wtedy nie można było jechać :( Mama nadzieje, że GKW od sezonu ruszy na dobre. W tej chwili trwa przebudowa dwóch wiaduktów, dlatego trasa jest skrócona.

      Pozdrawiam Cię Piotr serdecznie :)))

      Usuń
  9. Wyśmienity fotoreportaż! Gratuluję :))
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ...szkoda, że u nas nie ma Industriady , też byłoby co pokazać!
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie, że fajnie pokazujesz całą spuściznę w małych miasteczkach Pomorza.
    Również serdecznie pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Super sprawa. Ta kolejka kojarzy mi sie z bieszczadzka ciuchcia. Ale juz nie pamietam trasy skad- dokad....skleroza.
    Wiem, ze byl smieszny regulamin korzystania z dobrodziejstw ciuchci: nie wolno wyprzedzac, wysiadac I zbierac grzyby w lesie I jeszcze pare innych, smiesznych zarzadzen.
    Pozdrowka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejka Bieszczadzka jeździ na dwóch trasach:

      1. na trasie Majdan Przysłup Majdan.
      2. na trasie Majdan Balnica Majdan.

      Równie pozdrawiam. :)

      Usuń
  13. Bardzo podoba mi się takie spędzanie czasu, a wiadomo, kto nie kocha kolejek!

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię takie kolejki. Zostało ich tak niewiele, chociaż te które są ciągle nas cieszą i pokazują znikający już świat.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to prawda. Czasami samorządy wskrzeszają już zapomniane kolejki, by stworzyć atrakcje dla regionu, mieszkańców oraz przyciągnąć innych. :)
      Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  15. To wspaniałe, że ta kolejka wąskotorowa doczekała się takiego szczęśliwego zakończenia po latach:) Jako kolejka turystyczna musi stanowić świetną atrakcję regionu, tak jak to wynika z twoich zdjęć oraz artykułu. Super wpis! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadleję, że będzie dalszy sukcesywny rozwój tej kolejki. :)
      Dzięki, że wstąpiłaś. :)
      Pozdrowionka. :)

      Usuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!