niedziela, 30 grudnia 2012

Bytom - Sokoła 19

Bytom  - Sokoła 19


Wiedziałem, że jest piękna, do tego się przyzwyczaiłem i nie zwracałem na nią nawet większej uwagi. 
Ale kiedy ostatnio przejeżdżałem samochodem, a południowe promyki słońca oświetlały jej zachodnią elewację,  pomyślałem, że jest przecudna - choć nadszarpnięta zębem czasu i nieprzemyślaną działalnością górniczą. Często też nieświadomość lokatorów przyczyniła się zapewne, że nie świeci całą pełnią plasku, który niewątpliwie posiada.

Dzisiaj mając chwilę czasu postanowiłem ja uwiecznić na zdjęciach i pokazać światu.


 


  Na początek trochę informacji. Warto też dodać, że w ostatnich latach wyznakowano cztery trasy miejskie jako szlaki dytaktyczne, które są bardzo pomocne do obejrzenia tych najbardziej interesujących obiektów zabytkowych. 


   Najlepiej prezentuje się w południowym słońcu, choć od strony zachodniej jeszcze nie oświetlona


                        Szukałem  oznaczenia (symbolu) zabytku, ale go nie znalazłem


                        Ciekawe wykusze oraz asymetrycznie ustawione wieżyczki i zwieńczenia


                                                 Drewniany balkonik tez jest przeuroczy


                         Zastosowano również ciekawe okna oraz ich obramowanie


                  Kamienica należy do wspólnoty, jednak dobrze, że nie zastosowano plastików


                              Tu również można dostrzec ciekawe motywy zdobnicze
                                                

                                                  Balkonik na północnej stronie elewacji


    Ramy okienne są stylizowane i  delikatnie rzeźbione. Piękne są również zielone, klinkierowe parapety


                                                             Fasada od ulicy Sokoła


                                                   Ten wykusz pięknie się prezentuje



Przykład zabudowy szachulcowej, której w Bytomiu jest sporo


 Trudno powiedzieć, czy są to oryginalne drzwi, ale prezentują się nieźle pomimo nowoczesnej klamki :)


                                                             Czyżby diabeł ze skrzydłami?


            Nie trzeba chyba wielkich nakładów, by te drzwi  mogły wyglądać bardziej cywilizowanie.
               Niestety do środka się nie dostałem, ale może kiedyś jeszcze zrealizuje i ten zamiar. 

Warto na koniec zaznaczyć, że ta piękna kamienica, która powinna być otoczona specjalną opieką konserwatorską, nie jest nawet wpisana do rejestru zabytków, a niektóre jej elementy remontu potrzebują na już. Uwzględniona jest tylko w programie (REROŚ), czyli wchodzi w skład ochrony śródmieścia. Natomiast niebieska tabliczka obok drzwi informuje, iż budynek należy do zasobów ZBM.

1 komentarz:

  1. I know this site presents quality based articles and additional data,
    is there any other site which offers such information in quality?



    my homepage phoenix arizona dui

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!