czwartek, 24 stycznia 2019

Praga - Brama Prochowa


Praga jest na tyle pięknym i atrakcyjnym miastem, że zachwyca na każdym kroku. Podobało mnie się w zasadzie wszystko, ale ogromne wrażenie - no oprócz Mostu Karola widzianego nocą zrobiła na nas - monumentalna Brama Prochowa. Stanowi ona nieodłączny punkt zwiedzania Pragi. Co prawda my zwiedzaliśmy stolicę Czech indywidualnie i polecam, by zarezerwować nieco więcej czasu i dokładnie ja zobaczyć. Warto też wspiąć się na galerię widokową wieży, by podziwiać Pragę niemal z lotu ptaka.    



Gwóźdź programu Pragi 


Most Karola widziany nocą i dniem


 Wełtawa - widok w kierunku pł-zach. W tle most Karola.


Stare Miasto - Pl. Republiki 5



Brama Prochowa (czes. Prašná brána) – jeden z symboli Pragi. Budowę tej 65 metrowej późnogotyckiej bramy miejskiej rozpoczęto w roku 1475 na zlecenie Władysława II Jagiellończyka. Została wybudowana na fundamentach starszej bramy z XIII wieku, która istniała w tym miejscu. Głównym budowniczym był mistrz Wacław. Następnie budowę kontynuował Matěj Rejsek. W jej sąsiedztwie znajdował się dwór Władysława Jagiellończyka.


I tu jest klimat :)


 Po przeniesieniu siedziby królewskiej na Hradczany w roku 1483 brama utraciła znaczenie reprezentacyjne. Obecną nazwę zyskała w XVII i XVIII wieku, kiedy to stała się składem prochu. Pod koniec XIX wieku odrestaurowana przez architekta Josefa Mockera. Dodano wtedy neogotycki dach, pokrywający ją do dziś. W kwietniu 1945 roku po wyzwoleniu Pragi spod okupacji niemieckiej brama stała się miejscem odwetu na ludności niemieckiej. Obecnie na Bramie Prochowej istnieje taras widokowy dla turystów, skąd można podziwiać panoramą Pragi,  jednak wstęp płatny. W okresie zimowym taras jest nieczynny.  



W takim razie polecam i zapewniam, że się nie zawiedziecie.

Źródła: wikipedia.org 

19 komentarzy:

  1. Dla mnie Most Karola jest najważniejszym miejscem w Pradze. Spacerowałam po nim już nie raz i zawsze czułam jakąś magię jego. Nigdzie tego nie czułam, tylko tu. Śliczne jest pierwsze zdjęcie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna prezentacja stolicy Czech. Gdy tam byłem, to też największe wrażenie zrobił na mnie most Karola. Złota Uliczka też ma swój urok. Z Twoich propozycji najchętniej skorzystałbym z wieży widokowej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy jakoś jeszcze w Pradze nie byłam, może w tym roku... Piękne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny i zachęcam do odwiedzenia Pragi 👍

      Usuń
  4. Pragę wspominam z ogromnym sentymentem.
    Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam zajrzę.
    Twoje zdjęcia są bardzo klimatyczne:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo 😀 Również pozdrawiam gorąco 😀

      Usuń
  5. Praga jest przepięknym miastem, byłem tam raz i bardzo chciałbym w tamto miejsce wrócić. Mam nadzieję, że się uda ;) Pozdrawiam ciepło! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również dziękuje za odwiedziny i pozdrawiam serdecznie 😀

      Usuń
  6. Praga również i mnie uwiodła swoim czarem, nie czułam się tam jak w obcym mieście, jak w innym kraju. Bardzo miło wspominam czeską Pragę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Jwśli o mnie chodzi to zachęcać nie trzeba, i bramę i most i hradczany i masę innych miejsc znam, ale zostało ich jeszcze tyle do poznania...

    OdpowiedzUsuń
  8. You made some decent points there. I checked on the internet to learn more about the issue and found most people
    will go along with your views on this site.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytanie tego bloga to sama przyjemność :) Warto się tu zatrzymać, choćby na chwilę. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  10. Już widzę, że wędrujemy za granicą. Ja jeszcze nie penetrowałem tego rejonu, za wyjątkiem Czeskiego Śląska.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam...
    Tak piękna...chociaż zwiedziłam tylko raz... Jarmark Świąteczny... to zachwyciła stolica Czech.🤗

    OdpowiedzUsuń
  12. Jedno z najpiękniejszych miast w Europie. Naprawdę piękna architektura, bramy i zamki.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!