niedziela, 28 sierpnia 2016

Długopole Zdrój - stacja i tunel

Na ogół źle się wspomina czasy, kiedy to Polska była pod zaborami. Niemniej jednak, cała nowoczesna  jak na ówczesne czasy infrastruktura drogowa, kolejowa  oraz masa uzdrowisk powstała  w tym  niechlubnym okresie. Co więcej, spustoszenie i degradacja tego majątku dokonała się kiedy to na dobrą sprawę  Polska odzyskała niepodległość po okresie rządów PRL-u - czyli od początku lat 90-tych ubiegłego wieku. 



Obecny budynek dworca jest zamieszkany, ale stan jego daleki jest od jego przeznaczenia. Hala kasowa i pomieszczenia byłej restauracji są zniszczone i zdewastowane.

Wróćmy wiec jeszcze raz do początku, by zobaczyć co zostało utracone. Na szczęście niektóre stacje kolejowe, budynki stacyjne i stacyjki pozostały. Niektórych niestety już trudno szukać w dzisiejszym polskim krajobrazie. 


















Wszystkie zdjęcia pokazują obecna stacją Długopole Zdrój.
[wszystkie zdjęcia pochodzą z portalu: fotopolska.eu oraz  dolny-slask.org.pl]




 Głównym problemem, jaki musiała rozwiązać administracja domeny śląskiej, realizując założenia polityczno-gospodarcze państwa, był transport. Dotychczasowe środki: transport wozami konnymi czy też budowa kanałów spławnych, nie rozwiązały tego problemu do końca ze względu na zbyt małą wydajność. Trzeba było w sprawny sposób połączyć centra wydobycia surowca energetycznego, jakim był węgiel, wydobywany w Zagłębiu Wałbrzyskim i Górno-śląskim, z odbiorcami zlokalizowanymi w Berlinie, Wrocławiu, Królewskiej Hucie, Bytomiu itd., a przede wszystkim z hutami, na których produkcję czekała armia na terenie późniejszych Niemiec. 

Po za tym pojawił się problem przesyłania gotowych produktów do odbiorcy. Urzędnicy pruscy dość szybko dostrzegli zalety nowego środka transportu, jakim była skonstruowana przez Roberta
i Georga Stephensonów, w 1825 roku, lokomotywa parowa. O tego momentu rozwój sieci kolejowej zarówno w Prusach, jak i całym świecie postępował wręcz lawinowo. W 1894 r., zaledwie 60 lat od czasu skonstruowania „The Racket”, długość linii kolejowych wynosiła 687,55 tys. km, czyli linie kolejowe 17,2 razy mogłyby okrążyć Ziemię.



Widok na dzisiejsze Długopole Zdrój z stoku Wronki oraz drogi prowadzącej do stacji kolejowej oraz zabudowę dworca. 

Pasma górskie, które do tej pory stanowiły problem zostały poprzecinane tunelami we wnętrzu gór. I w ten sposób powstałe wcześniej uzdrowisko Długopole zyskały nowe połączenie kolejowe, które przyczyniło się do rozwoju samego sanatorium ale także miejscowości położonych bardziej na południe od Długopola w kierunku Czech i Austrii. 

A zaczęło się tak:

Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało koncesję na budowę szlaku Wrocław – Kłodzko – Międzylesie. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto na przełomie lat 1870-1871. Głównym warunkiem oddania szlaku do ruchu było wydrążenie tunelu, w okolicy Barda i Długopola, w miejscach wąskiego przełomu rzeki Nysy Kłodzkiej. Okres wojny prusko-francuskiej nie sprzyjał szybkiej realizacji przedsięwzięcia. Władze i opinia społeczna zainteresowane były wydarzeniami militarnymi i politycznymi. Opóźnienia w pracach wynikały również ze skomplikowanych problemów techniczno-geologicznych, zwłaszcza z przeprowadzenia linii kolejowych w miejscu wąskiego przełomu rzeki. Tunel w Długopolu oddano do użytku 2 września 1875, w dniu uruchomienia odcinka kolei z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzylesia.

Tunel kolejowy o długości 360 m, łukowy o promieniu krzywizny wynoszącym 380 m, stopowy, jednokomorowy, dostosowany do ruchu pociągów po jednym torze, wydrążony pod wzgórzem (458 m n.p.m.) w 1875 roku. Wlot tunelu położony jest na wysokości około 389 m n.p.m., a wylot na poziomie około 388 m n.p.m. Maksymalna głębokość tunelu od powierzchni wynosi około 36 m. Tunel wykonano w obudowie murowej z łamanego kamienia. Kształt tunelu eliptyczny o wysokości około 7,60 m i szerokość około 7,80 m. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców, mur nad portalem tunelu zakończono charakterystycznym dla tego tunelu kamiennym płotkiem.

Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole-Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole-Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole-Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław – Międzylesie.



W tej chwili była stacja Długopole-Zdrój jest tylko przystankiem, na którym zatrzymują się lokalne pociągi z  Kłodzka do Międzylesia lub w kierunku przeciwnym.


Kiedyś zatrzymywały się tu nawet pociągi międzynarodowe z Warszawy do Pragi i Wiednia.


Tuż przed Euro 2012 budynek dworca został pomalowany i nie wygląda to najgorzej, ale oryginalna fasada po umyciu zapewne była by bardziej wartościowa i ciekawa.


 A może przyjedzie?


Czy dla podmiejskich przystanków i stacyjek przyjdą lepsze czasy? Cóż, pożyjemy zobaczymy!  

Źródła:
wikipedia.pl
kolej.one.pl


24 komentarze:

  1. To jest prawda, ze tyle pieknych obiektow zostalo zniszczony, albo przestalo pelnic swa pierwotna funkcje po upadku PRL-u. Urocza ta stacyjka, dobrze ze jeszcze choc w tak malym zakresie, ale sluzy. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda, całe szczęście, że z drugiej strony jeszcze mieszkają ludzie :)
    Pozdrawiam również :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przynajmniej linia kolejowa jest tuż po/w trakcie remontu, pociągów jak na górskie warunki mnóstwo i nie wisi nad nimi widmo likwidacji, a nawet mówi się o zakupie nowego taboru. Większość sudeckich stacyjek nie miała takiego szczęścia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Klimat jak na obecne czasy wciąż w miarę zachowany. I najważniejsze - istnieje, a na linii regularnie kursują pociągi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I całe szczęście, że pociągi kursują :) Niemniej, jak na tak turystyczną miejscowość to diabeł tu mówi dobranoc. Zdewastowane drogi dojazdowe, brak informacji oraz mentalność władz gminy pokazuje, iż interes mieszkańców i potencjalnych turystów oraz kuracjuszy maja głęboko w poważaniu. Ostatnimi czasy jednak pojawiła się pewna jaskółka...
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. A co to za jaskółka? :) dzieki, pzdr. Zapraszamy na stronę Długopola na Fb. :)

      Usuń
    3. Zdewastowane chodniki po lewej stronie są rewitalizowane. Powstał parking i planuję się dalsze prace związane z remontem dróg i chodników.
      Poza tym napiszę jeszcze na temat Długopole Dolnego i Zdroju.
      Na Facebooku wrzuciłem jedną fotkę. Jak chcecie, to dorzucę więcej:)
      Pozdrawiam

      Usuń
    4. Zdewastowane chodniki po lewej stronie są rewitalizowane. Powstał parking i planuję się dalsze prace związane z remontem dróg i chodników.
      Poza tym napiszę jeszcze na temat Długopole Dolnego i Zdroju.
      Na Facebooku wrzuciłem jedną fotkę. Jak chcecie, to dorzucę więcej:)
      Pozdrawiam

      Usuń
    5. Czyli jest światelko w tunelu. Miło slyszec dla mieszkańców. A Kris w Dlugopolu bywalec wcześniej? Zapraszamy ponownie, do pisania i wrzucania zdjęć także. To miła pamiątka. W kontakcie. Zapraszamy do pisania wiadomości na Fb. Pzdr.

      Usuń
  5. Tak, jak zniszczono polskie koleje, to chyba mało co zostało zdewastowane.
    Powstało mnóstwo spółek i spółeczek prywatnych - oczywiście każda ze spółek ma swoich prezesów i swoje Rady Nadzorcze. Korzystają z istniejących torowisk nic nie dokładając do interesu.
    Z drugiej strony wprowadza się składy, które jeżdżą z kosmiczną prędkością - tylko po torach lepszej jakości wiadomo....Te zaniedbane niszczeją i nikt nie ma kasy aby do nich dołożyć.
    Skutek jest taki, że dba się tylko o Warszawkę a inne miasta odkłada się na bardzo, bardzo daleki boczny tor.
    Jeden polityk świętej pamięci, zrobił extra przelot we Włoszczowie. Teraz spółki kombinują jak przez Włoszczowę mają przejechać najszybsze i najnowocześniejsze składy.
    A np. przez Kielce, gdzie chyba jest trochę więcej podróżujących pozostały dwie linie do W-wy na dobę.
    Gratuluję i ciągle w myśli mam jedno pytanie: kiedy 'sprawiedliwy' rząd zacznie coś z tym robić?
    Znakomity wpis, interesujący opis historii tunelu.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy przekroczyć granicę na południu i zobaczyć jak kolej może funkcjonować w terenie mniej zaludnionym i w sposób bardziej cywilizowany.
      Pozdrawiam i dziękuje za odwiedziny :))))

      Usuń
  6. Coraz więcej takich dworców jak ten zostaje sprzedanych, a linie kolejowe likwidowane, jest to bardzo przykre, że historyczne linie są likwidowane. Tu w Długopolu jak na razie regularnie jeżdżą pociągi i oby tak było jak najdłużej.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:) Też mam taką nadzieję, że kolej pozostanie:)
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  7. 125 procent racji! Zaborcy budowali, za PRL niszczało ale wolno i nie zawsze (no może poza pałacami i innymi pamiątkami po "obszarnikach") ale ostatnie 25 lat "wolności" to orgia niszczenia dewastacji i celowego gnojenia aby potem odsprzedać znajomym za bezcen!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, tak to często dzieje się do dziś :(
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Jak zwykle wiele ciekawych faktów i archiwaliów. Właśnie teraz w Długopolu odpoczywa moja córka, może zobaczy tę stację i tunel. Przystanek prawdziwą atrakcją musiał być w erze lokomotyw parowych. Już oczami wyobraźni widzę lokomotywę buchającą parą i wyjeżdżającą z tego tunelu. Świetne miejsce.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Długopolskie uzdrowisko w ostatnich latach złapało drugi oddech. Wyremontowano szpitale uzdrowiskowe doprowadzono kanalizację i wodociąg. Jedynie drogi w fatalnym stanie.
      Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny:)

      Usuń
    2. Też od razu oczyma wyobraźni zobaczyłam lokomotywę z buchającą parą:D

      Usuń
  9. Kiedyś można było wszystko, dziś nie opłaca się nic :( Dobrze, że tutaj chociaż lokalna komunikacja się utrzymała.

    OdpowiedzUsuń
  10. They walked upstairs into their bedroom.

    OdpowiedzUsuń
  11. Please let me know if you're looking for a article writer for yopur site.
    You have some really great articles and I believe I would be
    a good asset. If you ever want to take some oof the load off, I'd
    really like to write some articles foor your blog in exchange
    for a link back to mine. Please shoot me ann e-mail if interested.
    Cheers!

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak w ramach ciekawostek to tunel skarajnię od początku miał dostosowaną dla linii dwutorowej. Tak samo nasyp i infrastruktura na całej długości linii kolejowej. Szerokość portali i tunelu ma ponad 8m (mierzyłem dalmierzem).

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajne rejony :) Niemcy mieli klasę i pomysły.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!