czwartek, 7 lutego 2013

Bytom - miejsce mało znane.


 Jest w Bytomiu taka ulica, na której wielu mieszkańców nigdy nie było i nie będzie. Dlaczego?

Nie ma tu sklepów, galerii handlowych, czy innych zakładów usługowych. Niemniej posiada swój urok i mieszkańcom tej ulicy nigdzie nie żyje się tak dobrze jak tu. Zarówno sama ulica i tutejsze domy mają swój klimat i urok.

Większość zabudowy to budynki z początku XX w. Jak się dowiedziałem od pewnego pana, który rzekomo najdłużej mieszka na tym osiedlu, są do budynki wystawione  w latach 1905 - 1907.
 Towarowa, to spokojna ulica, położona na uboczu, w zacisznym miejscu. Ludzie tu najczęściej znają się od dziesiątków lat. Związani byli ze sobą, ponieważ wspólnie wykonywali ten sam zawód.

Przed wojną, to osiedle złożone z tych wyjątkowych domów, z racji swego położenia, służyło głównie ludziom związanym z kolejnictwem. Podobnie było i po wojnie. Odgórnie te domy przekazano kolejarzom, choć mieszkali tu także inni ludzie. Związani chociażby z Elektrociepłownią Szombierki.

Bezpośrednio do ulicy przylegała lokomotywownia, która dawała ludziom pracę. Mieli  do niej bardzo blisko, bo wystarczyło odejść od domu zaledwie 100m.

W latach siedemdziesiątych w lokomotywowni gościł sam I sekretarz partii: Edward Gierek, który zaszczycił swą obecnością także kolejarzy i innych mieszkańców osiedla zajmujących mieszkania przy ul. Towarowej.
Było to ogromne wydarzenie.  Wyasfaltowano specjalnie całą ulicę, która do tej pory była po części brukowana, po części szutrowa.

 Obecnie - dalsze tereny ulicy Towarowej jak wskazuje sama nazwa oraz ul. Składowej  to miejsce niezamieszkałe, z wieloma firmami z branży spożywczej i magazynowej.

Natomiast na przedłużeniu ulicy były ogródki działkowe dla pracowników i mieszkańców tej ulicy.



 

               Chyba najbardziej ciekawe są wyższe kondygnacje, wykonane na wzór "Pruskiego Muru".


                        Pomimo swych lat i na ogól braku remontów budynki są w niezłej kondycji.


 Nie wiem dlaczego nie wspomina się otym, ze rzeczywiście te domy maja swój osobliwy wygląd i charakter.


                                                  Tablica, która ma co najmniej 40 lat.


                       Na szczególną uwagę zasługują już rozpadające się chlewiki. Nigdzie takich niema.





                           Pomimo tego, że domy z reguły są prawie takie same, to komórki są inne.


                                                    Niestety po woli te chlewiki podupadają.


 Niektóre budynki przejęła wspólnota mieszkaniowa i w nich już trwają remonty dachów, wymiana stolarki i naprawy elewacji.


               Stan niektórych chlewików wskazuje, że  niedługo pozostano one tylko na zdjęciach.


Te dwa pierwsze po prawej kamienice zostały sprywatyzowane. Zawiązała się wspólnota mieszkaniowa.


Lokomotywownia Bytom w okresie swej działalności. 
Po reorganizacji na PKP, w 2000 r. po lokomotywowi były już tylko runy. Reszty dopełnili złomiarze.

21 komentarzy:

  1. i like the railroad turnaround yard. interesting buildings!

    (you need to add your blog address as a weblink to your google+ profile for your 'about' page. folks have to click on your latest google+ post then search for a newer post on your blog.) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank's a lot for posting a comment, I always enjoy the fact when someone from a foreign country leaves a few words under my post. :) I like your blog too, great work, keep doing that!
      Greetings from Poland! :)

      Usuń
  2. Mam rodzinę w Bytomiu, ale jakoś się do tego miasta nie mogę przekonać ;[

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie śląskie miasta różnią się od tych w Polsce. Bytom i inne miasta położone w GOP - ie pozbawione są kolorowych domków z styropianowymi ścianami. Tu dominuje ciężka, często przemysłowa zabudowa przeplatana z domami mieszkalnymi, które były budowane na potrzeby zakładów pracy.

      Niemniej, często piękna architektura Bytomia, schowana pod warstwą sadzy, niewątpliwie zasługuje na uwagę jak przysłowiowy kopciuszek z bajki.

      Wobec tego miasta nie da się przejść obojętnie i często wywołuje ono rożne wrażenia. Jego stan przypomina piękną ,ale pijana kobietę, która jak wytrzeźwieje znów będzie piękna i atrakcyjna. :)

      I ja w to wierzę.

      Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za wpis. :)

      Usuń
  3. Ciekawe miejsca wyszukujesz. Może z czasem ta część Bytomia będzie sławna jak Nikiszowiec. Szkoda że takie miejsca jak pokazana lokomotywownia tak szybko znikają. Zniszczyć jest łatwo trudniej odbudować.
    W ubiegłym roku będąc na spacerze przy jednej z kopalń trafiłam na familoki budowane z cegły, a przy nich też ogródki i podobne chlewiki dla każdego mieszkania. Teraz niektórzy mieszkańcy porobili sobie w chlewikach garaże.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie jest to Nikisz, ale są to budynki, które powinny być w jakiś sposób poddane uwadze konserwatora lub przedstawicieli władz miasta.

      Chlewiki są niepowtarzalnym elementem Śląska, których trudno szukać gdzie indziej i szkoda, bo za parę lat już ich nie będzie. :(

      Pozdrawiam i dziękuję za wpis :)

      Usuń
    2. Komórki jednak zostaną, wyremontowano dachy i są plany by je odnowić całkowicie za jakiś czas. Konserwatora tu nie trzeba, bo zamiast remontów będą wymagania do których spełnienia potrzeba ogromnych ilości pieniędzy. Zresztą co to za konserwator zabytków któremu wyburzono Bytomski Browar przed oknami UM i obudził się dopiero jak plac był wysprzątany xD

      Usuń
    3. Budynki są bardzo wartościowe i szkoda, że często wymiana okien oraz inne elementy są zupełnie inne. Warto popatrzeć jak Niemcy podchodzili do piękna architektury. Nawet zabudowa przemysłowa wykonana z gustem i sztuką budowlaną.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. kolejne ciekawe architektonicznie miejsce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rzeczywiście ciekawe, ale niewielu się temu przygląda. Ciekawostką są pewne są te stryszki nad komórkami. Chyba je przewidziano na jakie siano, słomę lub inne produkty. Może dla zwierząt?

      Pozdrawiam. :)

      Usuń
    2. Stryszki w dużej mierze służyły jako gołębniki :)

      Usuń
    3. Rzeczywiście gołębi coraz mniej, ale dla estetyki tych budynków chyba lepiej:)
      Dobrze chyba, wspólnota powstała i ludzie mają wpływ na to jak wykorzystać swoją kasę.
      Projekty tych budynków są centralnym archiwum w Berlinie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Mieszkając na Śląsku i widząc prawie codziennie podobne budynki nie zauważa się, że tworzą pewien odrębny styl, charakterystyczny dla tych okolic. U mnie w Zabrzu też znajdziesz ciekawe osiedla wybudowane przy nieistniejących już fabrykach. Schowane pod warstwą brudu i sadzy nie prezentują się okazale, ale gdyby je odnowić, to okaże się, że są to prawdziwe perełki architektury przełomu XIX i XX w.
    Pozdrawiam


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, w Rokitnicy lub w Mikulczycach często da się dostrzec całe osiedla w przemysłowym klimacie. Podobnie jest w Rudzie. I to jest naprawdę coś pięknego, co wyróżnia Śląsk.

      Dzięki za wpis i pozdrowienia. :)
      Również pozdrawiam. :)

      Usuń
  6. (thank you for adding your blog to your 'about' page on your google+ id)

    i've added you to my reading list. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I also very aug I am pleased. Sedrecznie is:)

      Usuń
  7. Klasyczne robotnicze kamienice. Podobne można znaleźć na terenie całego kraju, wszędzie tam gdzie rozwijano lub próbowano rozwinąć przemysł.
    W Tarnowie mamy podobne obiekty, jeden także przy lokomotywowni, drugi w okolicach Zakładów Mechanicznych, trzeci w okolicach cegielni a pewnie i inne by się znalazły. Sam fakt istnienia owych "chlewików" świadczy o tym że lokowano tu pracowników głównie ze wsi, dla których i tak był to ogromny awans społeczny. Dziś kamienice te nie stanowią już tylko utrapienie, kosztowne w modernizacji, niespecjalnie piękne, w mało atrakcyjnym (osiedleńczo) terenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe wrażenie sprawiają wstawki pruskiego muru. To osiedle wybudowane zostało na potrzeby kolejnictwa po wybudowaniu szlaku kolejowego oraz lokomotywowni, jeszcze przed pierwszą wojna światową.

      Pozdrawiam .:)

      Usuń
  8. "To osiedle wybudowane zostało na potrzeby kolejnictwa" - dokładnie ! Kolej była pierwszym kontaktem dla wielu terenów dotychczas rolniczych, z nowoczesnością.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tam w podwórzu, przy każdym oknie był kanał, taka wymurowana dziura. Babcia nie pozwoliła mi tam wchodzić. Z tyłu za domami jeździł diesel, ciągnął wagony z drewnem z tartaku. A z przodu tych torów kolejowych do lokomotywowni było na kilometr szerokości, pociągi jeździły raz za razem. Za mojego dzieciństwa ta ulica żyła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. Proszę o więcej takich ciekawostek :)

      Usuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!