poniedziałek, 23 kwietnia 2018

KWK Centrum - szyb Witczak

W ramach tzw. restrukturyzacji kopalni Centrum, SRK przewidziała docelowo likwidację pięciu z siedmiu szybów: Jan, Skarga, Rejtan, Witczak i Komunikacyjny, o łącznej głębokości 3 tys. m. Jan został zlikwidowany i zasypany już w pod koniec ubiegłego roku. Pozostała tam jedynie betonowa płyta. Ocaleją tylko dwa szyby: Budryk oraz Staszic, które stanowić będą główną oś związaną z funkcjonowaniem nowego modelu głównego odwadniania niecki bytomskiej. Główna pompownia zlokalizowana zostanie na poziomie 774 m, zaś urządzenia pompowni pomocniczych na poziomach 930 m i 250 m właśnie przy szybie Budryk. Te inwestycje wymusiły pozostawienie ok. 6 km czynnych wyrobisk. 



Zdjęcie od strony ul. Wrocławskiej - rok 2013 



Fragment zabudowy KWK Centrum widziany od ul. Wrocławskiej 2018 r



Było nas trzech, teraz jest tylko dwóch, a wnet zostanie tylko jeden :(

Postępująca likwidacja kolejnego szybu, niejako zmusiła mnie, bym poświecił chwilkę peryferyjnemu szybowi, który usytuowany jest przy ul. Witczaka o tej samej nazwie.


Szyb Witczak





Widok od strony ul. Witczaka - okolica Lidla 




Szyb Witczak z całym zapleczem został zbudowany po wojnie, w latach 60-tych. Głębienie szybu  miało miejsce w latach 1961-1965. Jednak z uwagi na eksploatację filaru miasta Bytomia, kilka lat po udostępnieniu szyb pogłębiono i w końcu osiągnięto głębokość 774 m.   Od samego początku założenie dla szybu było takie, by pełnił on rolę wentylacyjno-podsadzkową. Oczywiście służył również jako szyb materiałowo-zjazdowy.  Na początku był wyposażony w 2 klatki 3 piętrowe. Jednak od momentu, kiedy odbywał się tu transport materiałów długich, zdemontowano jedno piętro klatki.


Tuż obok # Witczak usytuowany jest jeszcze jeden, zglebiony zaledwie tylko do 50 m. w głąb, którego nawa, to "szyb Komunikacyjny". On również przewidziany jest do likwidacji. 





Niestety już niedługo cła infrastruktura szybu Witczak pozostanie tylko wspomnieniem


Most podsadzkowy 



Na mapce widniej jeszcze ślad linii kolejowej od strony szybu Barbara przy ul. Kędzierzyńskiej, która została zlikwidowana 1 2015 r. 

Do szybu była doprowadzona normalnotorowa kolej ze strony szybu Barbara, należącego wcześniej do KWK Rozbark. Ta linia  wykorzystywana  była głownie do transportu materiału sypkiego do podsadzki w flarze miasta. Był to głownie piasek oraz pyły dymnicowe z elektrowni. Kilka lat temu zlikwidowano linię kolejową. W tej chwili Witczak służy głownie jako szyb wentylacyjny. W przyszłości jednak ma być zlikwidowany podobnie jak inne szyby należące do KWK Centrum. 


15 komentarzy:

  1. czyli cały charakterystyczny krajobraz śląska powoli znika..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety :( Szkoda, że jedna z najstarszych kopalń z ciekawą zabudowa zostanie zrujnowana i zrównana z ziemią. Pozostanie tylko kilka obiektów. Zapewne podobnie jak na bylej KWK Szombierki.

      Usuń
  2. Tu likwidacja, tam likwidacja. :( Za to multum niepotrzebnych pierdół budują. Zdjęcia fajowe, mają klimat dawnych lat. Takie zdjęcia z duszą i to jest to, co podziwiam. :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna opinia. Stara poniemiecka zabudowa ma swoja historię i klasę i zapewne mozna by tę infrastrukturę wykorzystać w stosownym celu.
      Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam 😀

      Usuń
  3. Excellent items from you, man. I have have in mind your
    stuff previous to and you are simply extremely magnificent.
    I actually like what you've got right here, really
    like what you are saying and the way by which you say
    it. You're making it enjoyable and you continue to care for
    to stay it sensible. I cant wait to read far more from you.
    This is actually a wonderful web site.

    OdpowiedzUsuń
  4. Linia kolejowa prowadząca do szybu była w niedalekiej przeszłości zelektryfikowana. Witczak posiada 2 wentylatory (1 rezerwowy). Na placu znajduje się nieużywana obecnie suwnica.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak była zelektryfikowana. I to dosc ciekawa sytuacja. Może się kiedyś uda zwiedzić wszystkie zakamarki zanim zlikwidują ;)

      Usuń
  5. Thank you for any other informative website.
    The place else may just I am getting that kind of information written in such a perfect method?
    I've a venture that I'm simply now working on, and I have been at the look out for
    such information.

    OdpowiedzUsuń
  6. śpieszmy się kochać szyby, tak szybko odchodzą...

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny blog. Jestem pod wrażeniem. Na pewno będę częściej tutaj zaglądać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. After exploring a few of the blog articles on your
    site, I seriously appreciate your technique of writing a blog.

    I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will
    be checking back in the near future. Please visit my website as well and let me know what you think.

    OdpowiedzUsuń
  9. What's up to every one, the contents existing at this website are
    genuinely remarkable for people knowledge, well, keep
    up the nice work fellows.

    OdpowiedzUsuń
  10. Thanks for the auspicious writeup. It actually used to be a leisure account it.
    Glance advanced to more delivered agreeable from you!
    However, how can we be in contact?

    OdpowiedzUsuń
  11. There isn't any single solution-but tons of options like I said at the start, there's no hard and speedy manual which states to the idea answers into all of your problems.
    Now in the event that you present a certain problem into your
    panel of experts, you are certain to find many distinctive comments
    and answers in yield. This can prove to be confusing.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!