niedziela, 6 stycznia 2013

Łabędy - żeglugowe cudo

Łabędy - żeglugowe cudo 

Minęły lata świetności kanału gliwickiego, którym to odbywał się nieustanny transport węgla i innych dóbr wyprodukowanych na Śląsku, a potem drogą wodną ruszał w daleki świat.

Jednak późną jesienią będąc w Łabędach postanowiłem troszeczkę bliżej przyjrzeć się całemu systemowi śluz i bram, które  z ogromną precyzją musiały być zaprojektowane i wykonane, aby masy towarów łącznie z holownikami mogły pokonać różnice poziomów pomiędzy Gliwicami a Koźlem, gdzie barki wypływały na otwarte wody rzeki Odry. Różnica poziomów lustra wody wynosi 43, 60 m. 

Na całym odcinku kanału gliwickiego takich śluz było sześć. I zapewne wszystkie stanowią dowód jak Niemcy mieli rozwiniętą technikę budowy i obsługi transportu wodnego. 

Oglądając śluzę w Łabędach jestem pod ogromnym wrażeniem wizualnym jak i jej funkcjonalności.



          Śluza w Łabędach na Kanale Gliwickim, od strony ul. Staromiejskiej w kierunku portu "Gliwice"


Sterownia Śluzy -  Łabędy. Nazwa pochodzi od nazwy dzielnicy - Łabędy


Spodziewałem się, że zobaczę jakieś jednostki pływające, ale się nie doczekałem


Część kanału od strony dworca PKP
 

Łabędź na skwerze tuż obok skrzyżowania ul. Portowej i Staromiejskiej. Niestety na zimę stracił  piórka, ale z wiosną mu nowe odrosną . :)



Trochę historii:


Kanał Gliwicki (niem. Gleiwitzer Kanal, Oberschlesischer Kanal) - droga wodna łącząca rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Kanał Gliwicki powstał w miejsce starego Kanału Kłodnickiego.
 
Kanał Gliwicki został zbudowany w latach 1935–1939, uroczyście oddany do użytku 8 grudnia 1939[1] a uruchomiony w 1941. Powstał w miejsce starego Kanału Kłodnickiego istniejącego do 1937 roku. Nazywany był również Kanałem Górnośląskim (Oberschlesischer Kanal), a przez krótki okres Kanałem Adolfa Hitlera (Adolf-Hitler-Kanal).

Długość kanału 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m. Pokonanie różnic poziomu wody przez jednostki pływające reguluje 6 śluz wodnych. Kanał żeglugowy wykonany jest częściowo w wykopie, a częściowo w nasypie. Jego szerokość waha się od 38,00 m w wykopie do 41,00 m w nasypie. Dopuszczalna prędkość jednostek pływających na kanale wynosi 9,00 km/h luzem i zestawy puste 7,00 km/h zestawy załadowane.
Początek kanału znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu na 98,00 kilometrze rzeki Odry, natomiast koniec kanału w basenie portowym Portu Gliwice. Kanał przebiega przez województwo opolskie (18,80 km) i województwo śląskie (21,80 km).
Głównym źródłem zasilania kanału jest rzeka Kłodnica oraz jeziora i zbiorniki wodne (Dzierżno Duże, Dzierżno Małe) położone w jego górnej części. Sezon żeglugowy na kanale wynosi przeciętnie 270 dni i trwa od 15 marca do 15 grudnia.
 (Wikipedia)

3 komentarze:

  1. Kanał Gliwicki, zresztą jak inne kanały dla mnie zawsze są cudem inżynierii. ten widziałam wiele lat temu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dlaczego Kanal Gliwicki nie zostal wciagniety do Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego?
    Jestem w ogromnym szoku jak mozna doprowadzic do takiego stanu rzeczy.Przeciez ten kanal udostepniony turysta moglby byc perelka calego szlaku?
    Ludzie trzymajcie mnie nie wierze w to co czytam ;/.Nalezy naglosnic sprawe jak najglosniej ''Zabytek poprzemysłowy idzie na złom'' - http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?t=11179

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!