Dla Bytomia to dodatkowa atrakcja. Na pierwszy rzut oka nie dostrzega się różnicy, ale ona jest i chciałbym o tym napisać. Kiedyś już wspominałem o bytomskiej atrakcji turystycznej jaką jest zabytkowa linia tramwajowa nr. 38., po której kursuje Tramwaj typu N wzdłuż ul. Piekarskiej. Od kilku miesięcy pojawił się na Piekarskiej inny tramwaj, obsługujący linię nr: 38. I nie wiadomo jak długo w Bytomiu pojeździ? Tramwaje Śląskie w porozumieniu z Bytomiem mają zamiar przebudować ulicę i torowisko, aby podróż na tym najkrótszym odcinku w Europie była bardziej dogodna dla osób starszych, które głownie korzystają z tramwaju. Zakres prac przewiduje dobudowę drugiego toru na krańcach trasy. Pojawią się też dodatkowe rozjazdy na skrzyżowaniach ul. Piekarskiej i Sądowej, a także ul. Sądowej i ul. Powstańców Warszawskich. Docelowo tramwaj ma jeździć aż do dworca PKP.
Tramwaj 4 N z zajezdni w Będzinie
Tramwaj 4 N z emblematem WPK ;)
Wstępnie Tramwaje Śląskie zapowiadały rozpoczęcie prac na ul. Piekarskiej na II kwartał 2018 r. Przesuniecie planu przebudowy opóźnia się z różnych przyczyn –- m.in. ze względu na inne trwające inwestycje w centrum Bytomia oraz ze względu na plany budżetowe miasta Bytom i spółki Tramwaje Śląskie. Chyba przetarg zostanie ogłoszony dopiero pod koniec tego roku, ale po przebudowie korzystanie z linii 38 ma być wygodniejsze – zakłada docelowe zwiększenie obsady tej linii do 2 pociągów, przy czym jeden miałby nadal być obsługiwany zabytkowym wagonem typu N, a drugi pojazdem niskopodłogowym. Nic, poczekamy zobaczymy. Puki co, to w tej chili zamiast rodzimych wagonów typu N jeździ gościnnie po Bytomiu tramwaj 4 N, który wcześniej kurował na linii nr 24 - między przystankami Sosnowiec Okrzei a Sosnowiec Ostrogórska przy Rondzie Gierka.
Wcześniej jednak przeszedł gruntowny remont i został przygotowany do przewozu ludzi. Dalej jednak dla podróżnych zachowano drewniane siedzenia, kasowniki starego typu robiące - jak przed laty - dziury w papierowych biletach i widok motorniczego kręcącego korbą. Tak jak przed laty, w lecie tramwaj jeździ też z otwartymi drzwiami, chociaż motorniczy zwraca uwagę, by były raczej zamknięte ;) Nowe elektroniczne kasowniki też są. Drzwi łatwiej się otwierają niż w bytomskich N-kach.
Na uwagę zasługują też inne fakty. Wagon typu 4N o numerze bocznym 1167, to pojazd wyprodukowany w 1957 roku w chorzowskim Konstalu. W zajezdni w Będzinie służył jako wagon liniowy do 1984 roku. Potem został przebudowany na gospodarczy, a w ostatnich latach odrestaurowany. W latach 1956-1957 w Konstalu wyprodukowano dziewięćdziesiąt takich wagonów. 4N to kolejna wersja popularnych tramwajów N produkowanych w latach 1948-1956. W stosunku do pierwotnej wersji wprowadzono dwuskrzydłowe drzwi, wydłużono pudło wagonu w dół, zakrywając częściowo podwozie i stopnie wejściowe, zmieniono układ siedzeń i wprowadzono nowe rozwiązania układu hamulcowego. Czyli nieco unowocześniony w stosunku do bytomskich wagonów typu N, o których wspominałem w wątku Bytom - zabytkowy tramwaj 38
Nastraszy wagon N z 954 z 1949
Nastraszy wagon N z 954 z 1949
Tramwaj 4 N wyprodukowany w 1957 r.
1118 z 1951 roku.1118 z 1951 roku.
Wagon typu N nr. - 1118 z 1951 roku.
Nasuwa się jednak pytanie, co się podziało z naszymi wagonami N? Czyżby poszły do renowacji lub przeglądu? A może na żyletki?
pl.wikipedia.org
dziennikzachodni.pl