Obecny budynek dworca jest zamieszkany, ale stan jego daleki jest od jego przeznaczenia. Hala kasowa i pomieszczenia byłej restauracji są zniszczone i zdewastowane.
Wszystkie zdjęcia pokazują obecna stacją Długopole Zdrój.
[wszystkie zdjęcia pochodzą z portalu: fotopolska.eu oraz dolny-slask.org.pl]
Po za tym pojawił się problem przesyłania gotowych produktów do odbiorcy. Urzędnicy pruscy dość szybko dostrzegli zalety nowego środka transportu, jakim była skonstruowana przez Roberta
i Georga Stephensonów, w 1825 roku, lokomotywa parowa. O tego momentu rozwój sieci kolejowej zarówno w Prusach, jak i całym świecie postępował wręcz lawinowo. W 1894 r., zaledwie 60 lat od czasu skonstruowania „The Racket”, długość linii kolejowych wynosiła 687,55 tys. km, czyli linie kolejowe 17,2 razy mogłyby okrążyć Ziemię.
Widok na dzisiejsze Długopole Zdrój z stoku Wronki oraz drogi prowadzącej do stacji kolejowej oraz zabudowę dworca.
A zaczęło się tak:
Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało koncesję na budowę szlaku Wrocław – Kłodzko – Międzylesie. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto na przełomie lat 1870-1871. Głównym warunkiem oddania szlaku do ruchu było wydrążenie tunelu, w okolicy Barda i Długopola, w miejscach wąskiego przełomu rzeki Nysy Kłodzkiej. Okres wojny prusko-francuskiej nie sprzyjał szybkiej realizacji przedsięwzięcia. Władze i opinia społeczna zainteresowane były wydarzeniami militarnymi i politycznymi. Opóźnienia w pracach wynikały również ze skomplikowanych problemów techniczno-geologicznych, zwłaszcza z przeprowadzenia linii kolejowych w miejscu wąskiego przełomu rzeki. Tunel w Długopolu oddano do użytku 2 września 1875, w dniu uruchomienia odcinka kolei z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzylesia.
Tunel kolejowy o długości 360 m, łukowy o promieniu krzywizny wynoszącym 380 m, stopowy, jednokomorowy, dostosowany do ruchu pociągów po jednym torze, wydrążony pod wzgórzem (458 m n.p.m.) w 1875 roku. Wlot tunelu położony jest na wysokości około 389 m n.p.m., a wylot na poziomie około 388 m n.p.m. Maksymalna głębokość tunelu od powierzchni wynosi około 36 m. Tunel wykonano w obudowie murowej z łamanego kamienia. Kształt tunelu eliptyczny o wysokości około 7,60 m i szerokość około 7,80 m. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców, mur nad portalem tunelu zakończono charakterystycznym dla tego tunelu kamiennym płotkiem.
Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole-Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole-Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole-Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław – Międzylesie.
W tej chwili była stacja Długopole-Zdrój jest tylko przystankiem, na którym zatrzymują się lokalne pociągi z Kłodzka do Międzylesia lub w kierunku przeciwnym.
Kiedyś zatrzymywały się tu nawet pociągi międzynarodowe z Warszawy do Pragi i Wiednia.
Tuż przed Euro 2012 budynek dworca został pomalowany i nie wygląda to najgorzej, ale oryginalna fasada po umyciu zapewne była by bardziej wartościowa i ciekawa.
A może przyjedzie?
Czy dla podmiejskich przystanków i stacyjek przyjdą lepsze czasy? Cóż, pożyjemy zobaczymy!
Źródła:
wikipedia.pl
kolej.one.pl
To jest prawda, ze tyle pieknych obiektow zostalo zniszczony, albo przestalo pelnic swa pierwotna funkcje po upadku PRL-u. Urocza ta stacyjka, dobrze ze jeszcze choc w tak malym zakresie, ale sluzy. Pozdrawiam serdecznie:)
OdpowiedzUsuńTo prawda, całe szczęście, że z drugiej strony jeszcze mieszkają ludzie :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam również :)
Przynajmniej linia kolejowa jest tuż po/w trakcie remontu, pociągów jak na górskie warunki mnóstwo i nie wisi nad nimi widmo likwidacji, a nawet mówi się o zakupie nowego taboru. Większość sudeckich stacyjek nie miała takiego szczęścia.
OdpowiedzUsuńKlimat jak na obecne czasy wciąż w miarę zachowany. I najważniejsze - istnieje, a na linii regularnie kursują pociągi.
OdpowiedzUsuńI całe szczęście, że pociągi kursują :) Niemniej, jak na tak turystyczną miejscowość to diabeł tu mówi dobranoc. Zdewastowane drogi dojazdowe, brak informacji oraz mentalność władz gminy pokazuje, iż interes mieszkańców i potencjalnych turystów oraz kuracjuszy maja głęboko w poważaniu. Ostatnimi czasy jednak pojawiła się pewna jaskółka...
UsuńPozdrawiam :)
A co to za jaskółka? :) dzieki, pzdr. Zapraszamy na stronę Długopola na Fb. :)
UsuńZdewastowane chodniki po lewej stronie są rewitalizowane. Powstał parking i planuję się dalsze prace związane z remontem dróg i chodników.
UsuńPoza tym napiszę jeszcze na temat Długopole Dolnego i Zdroju.
Na Facebooku wrzuciłem jedną fotkę. Jak chcecie, to dorzucę więcej:)
Pozdrawiam
Zdewastowane chodniki po lewej stronie są rewitalizowane. Powstał parking i planuję się dalsze prace związane z remontem dróg i chodników.
UsuńPoza tym napiszę jeszcze na temat Długopole Dolnego i Zdroju.
Na Facebooku wrzuciłem jedną fotkę. Jak chcecie, to dorzucę więcej:)
Pozdrawiam
Czyli jest światelko w tunelu. Miło slyszec dla mieszkańców. A Kris w Dlugopolu bywalec wcześniej? Zapraszamy ponownie, do pisania i wrzucania zdjęć także. To miła pamiątka. W kontakcie. Zapraszamy do pisania wiadomości na Fb. Pzdr.
UsuńTak, jak zniszczono polskie koleje, to chyba mało co zostało zdewastowane.
OdpowiedzUsuńPowstało mnóstwo spółek i spółeczek prywatnych - oczywiście każda ze spółek ma swoich prezesów i swoje Rady Nadzorcze. Korzystają z istniejących torowisk nic nie dokładając do interesu.
Z drugiej strony wprowadza się składy, które jeżdżą z kosmiczną prędkością - tylko po torach lepszej jakości wiadomo....Te zaniedbane niszczeją i nikt nie ma kasy aby do nich dołożyć.
Skutek jest taki, że dba się tylko o Warszawkę a inne miasta odkłada się na bardzo, bardzo daleki boczny tor.
Jeden polityk świętej pamięci, zrobił extra przelot we Włoszczowie. Teraz spółki kombinują jak przez Włoszczowę mają przejechać najszybsze i najnowocześniejsze składy.
A np. przez Kielce, gdzie chyba jest trochę więcej podróżujących pozostały dwie linie do W-wy na dobę.
Gratuluję i ciągle w myśli mam jedno pytanie: kiedy 'sprawiedliwy' rząd zacznie coś z tym robić?
Znakomity wpis, interesujący opis historii tunelu.
Pozdrawiam serdecznie :)
Wystarczy przekroczyć granicę na południu i zobaczyć jak kolej może funkcjonować w terenie mniej zaludnionym i w sposób bardziej cywilizowany.
UsuńPozdrawiam i dziękuje za odwiedziny :))))
Coraz więcej takich dworców jak ten zostaje sprzedanych, a linie kolejowe likwidowane, jest to bardzo przykre, że historyczne linie są likwidowane. Tu w Długopolu jak na razie regularnie jeżdżą pociągi i oby tak było jak najdłużej.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam :)
Dzięki:) Też mam taką nadzieję, że kolej pozostanie:)
UsuńPozdrawiam serdecznie:)
125 procent racji! Zaborcy budowali, za PRL niszczało ale wolno i nie zawsze (no może poza pałacami i innymi pamiątkami po "obszarnikach") ale ostatnie 25 lat "wolności" to orgia niszczenia dewastacji i celowego gnojenia aby potem odsprzedać znajomym za bezcen!
OdpowiedzUsuńDokładnie, tak to często dzieje się do dziś :(
UsuńPozdrawiam:)
Jak zwykle wiele ciekawych faktów i archiwaliów. Właśnie teraz w Długopolu odpoczywa moja córka, może zobaczy tę stację i tunel. Przystanek prawdziwą atrakcją musiał być w erze lokomotyw parowych. Już oczami wyobraźni widzę lokomotywę buchającą parą i wyjeżdżającą z tego tunelu. Świetne miejsce.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Długopolskie uzdrowisko w ostatnich latach złapało drugi oddech. Wyremontowano szpitale uzdrowiskowe doprowadzono kanalizację i wodociąg. Jedynie drogi w fatalnym stanie.
UsuńPozdrawiam i dziękuję za odwiedziny:)
Też od razu oczyma wyobraźni zobaczyłam lokomotywę z buchającą parą:D
UsuńKiedyś można było wszystko, dziś nie opłaca się nic :( Dobrze, że tutaj chociaż lokalna komunikacja się utrzymała.
OdpowiedzUsuńCałe szczęście, ale jak długo jeszcze?
UsuńThey walked upstairs into their bedroom.
OdpowiedzUsuńPlease let me know if you're looking for a article writer for yopur site.
OdpowiedzUsuńYou have some really great articles and I believe I would be
a good asset. If you ever want to take some oof the load off, I'd
really like to write some articles foor your blog in exchange
for a link back to mine. Please shoot me ann e-mail if interested.
Cheers!
Tak w ramach ciekawostek to tunel skarajnię od początku miał dostosowaną dla linii dwutorowej. Tak samo nasyp i infrastruktura na całej długości linii kolejowej. Szerokość portali i tunelu ma ponad 8m (mierzyłem dalmierzem).
OdpowiedzUsuńFajne rejony :) Niemcy mieli klasę i pomysły.
OdpowiedzUsuń