piątek, 1 marca 2013

Bytom - Górnosląskie Koleje Waskotorowe

Śladem Bytomskiej kolejki wąskotorowej: Miechowice - Karb



Przed tygodniem zima zaskoczyła wszystkich, którzy spodziewali się rychłej wiosny. Pomimo to, jak już wcześniej pisałem, postanowiłem urządzić sobie kilku kilometrowy spacerek. Tylko gdzie wyruszyć?

 Zafascynowany historią GKW  (Górnośląska Kolej Wąskotorowa) opieszałym krokiem podążam więc w kierunku Plejady gdzie następowało skrzyżowanie szlaków GKW z różnych Kierunków.



Widok od strony wiaduktu w ciągu DK 88


To co pozostało ze stacji GKW na rozgałęzieniu torów w kierunku Maciejowca oraz Kopalni Miechowice.


Tędy jeździły pociągi w kierunku Karbia.


Może troszkę Historii?





Obecnie bytomska GKW, to najstarsza na świecie czynna kolej wąskotorowa, której rozwój nastąpił już w roku 1853. W tej chwili turystyczna trasa trasa Bytom  GKW - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie, to fragment dawnej 160-kilometrowej sieci kolejowej, służącej na początku do przewozu materiałów, a potem także ludzi.

W sezonie po wspomnianej trasie  kursują  składy turystyczne, mijając po drodze m.in. dawną Elektrownię "Szombierki", obecnie wpisany do rejestru jako zabytek techniki, potem parowozownię Bytom-Karb Wąskotorowa z zabytkowym taborem, zakłady ceramiczne Jopek, gdzie wybudowano nową stację osobową na trasie przejazdu kolejki, natomiast jadąc dalej mijamy Sportowa dolinę Dolomity oraz wyrobiska dawnych kamieniołomów dolomitu w Suchej Górze i Kopalnię Zabytkową Rud Srebronośnych na pograniczu Rept i Bobrownik, obecnie wchodzących jako dzielnice w granice miasta Tarnowskie Góry.



Górnośląskie Koleje Wąskotorowe zostały zbudowane w połowie XIX wieku. Rozstaw szyn kolei wąskotorowej wynosi 30 cali pruskich, czyli 785 mm. W latach 1954-1957 zostały oddane do użytku odcinki z Tarnowskich Gór do Rudy i z Karbu do Chorzowa, czyli odcinki, których fragmentami przebiega dzisiaj trasa turystyczna (Bytom -Miasteczko Śląskie). Główną stacją kolei jest Bytom Karb Wąskotorowy, na której znajdują się: budynek dworca z XIX wieku, wieża wodna i lokomotywownia. Trasa turystyczna ma długość 23 km, pociąg jedzie z prędkością 20 km/h.


 
Pozostałości poprzemysłowe związane z górnictwem kruszców i rud.

 Na trasie pomiędzy Miechowicami i Karbiem. Tutaj też głownie w transporcie była wykorzystywana kolej wąskotorowa lub kopalniana.


Zaśnieżona trasa kolejki


                                                       Towarzysząca linia energetyczna





                                                                 Pozostała jeszcze wieża.


 Woda do parowozów jeszcze będzie potrzebna


                                         Wyremontowane wagoniki czekają na lepszą pogodę


                                                Niektóre chyba już nie ruszą w trasę. 














                                                                   Stoi na stacji lokomotywa...























                                                                                    Po remoncie


                                                                               Rezerwa

                           
                                                      Nastawnia Bytom Karb Wąskotorowa


W tej chwili wiadukt na trasie turystycznej jest w remoncie dlatego trasa jest skorcona.

24 komentarze:

  1. Świetna fotorelacja. Nie wiedziałem o istnieniu GKW :-( . W sezonie? tzn kiedy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy nie ma remontów kolejka na specjalne okazje jeździła także zimą. Ogólnie w sezon rozpoczynał się od majowego weekendu i trwał do końca września.

      Usuń
    2. Rozumiem. Dzięki bardzo za info. Będąc w Tarnowskich Górach nie omieszkam jej wytropić :-)

      Usuń
  2. i like when they repurpose the old rail lines to make hiking and biking trails.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The railway runs great routes to the lake. I cordially greet and thank you for your visit. :)

      Usuń
  3. Kris, robisz świetną robotę. Dokumentujesz rzeczy, które wkrótce mogą zniknąć.Zostaną przetopione...
    Twoje zdjęcia jak zwykle są bardzo piękne.
    Mimo pokazywanej zimy, zachwycam się nimi.
    Życzę miłego weekendu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa i wizytę. :)
      Bardzo ubolewam, że wszystkie zabytki w naszym kraju , niestety doceniane nie są. Na wszystko brakuje pieniędzy, jednak na takich obiektach by można zarabiać dając ludziom pracę. :)

      Często Polak mądry po szkodzie. :(

      Usuń
    2. Mądre słowa. U nas tak zlikwidowali linię kolejową nr 387 a biegła tak malowniczymi zakątkami, że aż żal ... choć wiem, że nie tylko o kolej tu chodzi ...

      Usuń
    3. I to jest prawda. Da się dostrzec, że nie ma wspólnego ogólnego interesu, tylko każdy patrzy aby obstała jednostka (firma) nie uwzględniając całości.

      Usuń
  4. Znam kolejkę wąskotorowa w okolicach Rud i kilka razy z niej korzystałam. Cieszę się, że poruszasz temat kolejek wąskotorowych, bo to część naszej historii. Trzeba zaznaczyć że te kolejki istnieją tylko dzięki pasjonatom, którym dobro kolejek leży na sercu i wkładają dużo pracy i środków w ich renowację i utrzymanie.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, właśnie istnienie GKW też zawdzięczamy tylko uporowi i zamiłowaniu do wąskotorówki. Na szczęście ostatnimi czasy w dużym stopniu GKW dostała duża dotację z miasta Bytomia i UE. Dzięki temu remontowana jest trasa oraz wiadukty i mosty na trasie kolejki. :)

      Pozdrawiam również. :)

      Usuń
  5. Świetny reportaż, nawet nie wiedziałem, że w tej okolicy był węzeł kolejowy wąskotorówek. Fajnie, że dokumentujesz te miejsca. Odnowione wagoniki wyglądają zachęcająco. Możesz podać dokładnie miejsce, gdzie jest ta stacja, skąd ruszają pociągi ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podaję link do oficjalnej strony GKW. http://www.sgkw.eu/

      W tej chwili roboty przy odbudowie wiaduktów i trochę spowolnione, ale cały czas działają. Mam nadzieję,że w sezonie letnim pociągi zamiast od Stacji Bytom Karb Wąskotorowy pojada już od dworca w centrum Bytomia od strony ul. Zbarzańskiej.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  6. W tych wyremontowanych wagonikach widać urodę kolejki, szkoda że reszta straszy...Pozostaje mieć nadzieję, że rewitalizacja się powiedzie i kolejka będzie miała duże powodzenie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety te stare wagony były przerabiane i przyszedł na nie czas. GKW została trochę dofinansowana, ale te środki poszły na przebudowę infrastruktury. Kropla w morzu...

      Jednak do utrzymania kolejki poczuwają się także trzy gminy, po terenie których pociąg będzie jeździł, wiec mam nadzieję, że nie będzie źle. :)

      Pozdrawiam. :)

      Usuń
  7. Bardzo lubię jeżdzić takimi kolejkami. Jeżdzą powoli i mozna się tyle napatrzeć. Między Żywcem a Suchą też kursowała taka powolna kolej, przez lasy, pola fajnie się jeżdziło ale już jej dawno nie ma.
    Nie wystarczy wyremontować taka kolejka musi jeszcze zarobić na siebie, bo nikt nie kwapi się do dofinansowywania. Miejmy nadzieję, że znajdą się chętni na takie wycieczki,, bo jak teraz widzę to Polacy nawet w piękną słoneczną niedzielę wolą siedziec w domu albo najwyżej w przydomowym ogródku przy grilu i piwie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym grillem i pivem to już zrobiła się tradycja narodowa. Wszystko jest dla ludzi, ale w odpowiednim czasie. Tak po całodziennej górskiej wędrowce, wieczorem dania z grilla smakują wybitnie. :)

      Jeśli chodzi o kolejkę, to pewnie jeszcze zamieszczę jakieś aktualne informacje.

      Podbarwiam serdecznie.

      Usuń
  8. Super, fajne miejsce,
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. sama historia!szkoda, że tak wagony niszczeją, jakoś mam sentyment do starych rzeczy, to przecież miniona epoka :)pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W miarę dopływu pieniędzy sukcesywnie wagoniki kierowane są do remontu. Wcześniej nikt się tym nikt interesował. Większość tras i infrastruktura GKW została zlikwidowana prze złomiarzy lub kolej.

      Mam nadzieje,że teraz będzie tylko lepiej.

      Usuń
  10. Interesująca fotorelacja, jak zawsze :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mieliśmy w Tarnowie też kilka linii wąskotorówki - niestety wszystko rozszabrowano, dziś tylko relikty nasypów zostały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas , w Polsce jakoś nie ma pomysłu na takie perełki.

      Usuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!